IC4-toget kører med passagerer

IC4-toget kører med passagerer

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
18. december 2006 kl. 12:38

DSB’s første IC4-tog præsenteres kl. 14.18 for pressen, der er inviteret på en prøvetur mellem Århus og Hobro.

Fra på mandag indsættes det længe ventede IC4-tog i overvåget prøvedrift mellem Århus, Aalborg og Lindholm. Overvåget prøvedrift betyder, at der er på nogle ture er passagerer med, mens der på andre ture ingen passagerer er.

IC4-toget kører i overvåget prøvedrift resten af sommeren, så der vil være rig lejlighed til at tage en prøvetur.

"Vi beklager, at det har taget så lang tid at få leveret det første IC4-tog. Det er klart utilfredsstillende for vores kunder og medarbejdere, men nu ser vi fremad og glæder os over, at vi fra på mandag skal køre overvåget prøvedrift med passagerer," siger administrerende direktør Søren Eriksen.

Overvåget prøvedrift er endvidere ensbetydende med, at der ingen fast køreplan er for IC4-toget. Det vil sige, at det uden varsel kan være nødvendigt at tage togsættet ud og erstatte det med et MR- eller IC3-tog.

"Det er vigtigt for mig at understrege, at der kun er tale om prøvedrift. IC4-toget er langtfra kureret for børnesygdomme, og i den første tid forventer vi at have teknikere med om bord," siger Søren Eriksen og tilføjer, at strækningen mellem Århus, Aalborg og Lindholm er valgt, fordi den er knap så trafikeret, og fordi togene hele tiden befinder sig inden for en overskuelig afstand af DSB's og Ansaldobredas værksteder i Århus.

Al erfaring med indsættelse af nye tog – IC3, IR4, Øresundstogene og Metroen – viser, at der opstår problemer i starten, og at det kræver en længere indkøringsperiode under realistiske forhold og med passagerer at få problemerne afdækket og løst.

Når alt er klart, og togsæt på togsæt ruller ud i landsdelstrafikken, venter der DSB's kunder en behagelig oplevelse. Toget kører meget roligt, der er god benplads og store udsigtsvinduer. Togets pantry, det vil sige køkkenfaciliteterne, er større end i IC3, der er plads til flere varer og mulighed for at tilberede lune retter. Kørestolsbrugere, cyklister og børneforældre med barnevogne kan glæde sig over, at gulvet i den ene af togets vogne er i niveau med perronen.

Det er for tidligt at sige, i hvilken takt togsættene ankommer, men DSB forventer at være klar med en tidsplan for indsættelsen i landsdelstrafikken til efteråret.

Der er hverken mulighed for at reservere en siddeplads eller benytte DSB 1' – faciliteterne, så længe toget kører i overvåget prøvedrift.