IC4 togene er ikke for lange
IC4 togene er ikke for lange
Er DSB’s nye IC4 tog for lange? Og vil de kræve unødvendigt dyre ombygninger af landets stationer?
De seneste dages medieomtale af IC4-togene har efterladt indtrykket af design-problemer i forbindelse med DSB’s nye IC4 tog. De kritiske røster afvises imidlertid af DSB’s adm. direktør Keld Sengeløv:
”IC4 togene er bestemt ikke for lange. Togene er derimod omhyggeligt designet, så de passer til kundernes behov og til de øgede kapacitets-krav, DSB vil skulle indfri i fremtiden”, siger Keld Sengeløv.
”Indsættelsen af IC4 er et led i et stort projekt til 5 milliarder. Et projekt, som skal give de rejsende moderne tog, hyppigere forbindelser og bedre service i hele landet. Og fornyelsen af DSB’s togflåde betyder, at enkelte stationer skal føres up-to-date. DSB har derfor gennem flere år været i dialog med Banestyrelsen om ombygning af stationerne, så fordelene ved de moderne tog kan udnyttes fuldt ud. Blandt andet skal stationer i Vejle og Fredericia ombygges for et beløb i størrelsesordenen 10-15 millioner kr. Også Sorø Station trænger til en modernisering. Stationen er allerede i dag for kort til de nuværende IC3 tog,” understreger Keld Sengeløv.
Københavns Hovedbanegård står foran en omfattende ombygning, som nu er under projektering i et tæt samarbejde mellem DSB og Banestyrelsen. Moderniseringen skal forbedre kundernes forhold på flere områder:
• Fjerntogsperronerne på Kbh. H. er højere end på de fleste andre stationer og nogle af perronerne skal sænkes, så de passer til de moderne lavgulvstog. Ombygningen vil bl.a. give bevægelseshandicappede og rejsende med barnevogn lettere adgang til både IC4 tog og øresundstog.
• Nogle af fjerntogsperronerne vil blive forlænget ind under rulletrapperne, så de kan klare kapaciteten på de afgange, hvor der køres med 4-togsæt. Forlængelsen af perronerne vil også blive til fordel for de nuværende IC3 tog, som allerede i dag på særligt travle afgange køres med togsæt, der er længere end perronerne.