IC4-tog mellem landsdelene

IC4-tog mellem landsdelene

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
07. august 2008 kl. 10:25

Her til morgen har DSB indsat de første IC4-togsæt i InterCity- og InterCityLyn-togtrafikken mellem Aalborg og Københavns Hovedbanegård. Den italienske togleverandør, AnsaldoBreda, og DSB har fået Trafikstyrelsens tilladelse til at indsætte de første to enkeltkørende IC4-togsæt mellem landsdelene og altså også i Storebæltstunnellen.


I maj gav DSB AnsaldoBreda et ultimatum. Italienerne skal senest i maj næste år have leveret 14 enkeltkørende IC4-togsæt godkendt til landsdelsdrift samt mindst et togsæt, der opfylder alle kontraktens krav, herunder muligheden for sammenkobling. AnsaldoBreda skulle til august i år levere det første enkeltkørende togsæt og har dermed levet op til første del af det stillede ultimatum. AnsaldoBreda forventer at kunne levere de 14 enkeltkørende togsæt med en leveringstakt på et til to togsæt om måneden.


»Det er en milepæl, at vi nu er nået hertil, hvor vores kunder i landsdelstrafikken kan få glæde af de nye IC4-tog. Det glæder vi os meget over,« siger DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen.


Fra og med i dag kører et af de to godkendte togsæt med passagerer som henholdsvis InterCity- og InterCityLyn-tog mellem landsdelene et par gange om ugen.


»Det må forventes, at IC4 akkurat som IC3, Øresundstogene og andre nye tog før dem vil lide af nogle børnesygdomme, som skal justeres undervejs,« siger Søren Eriksen.
 
Foreløbig har DSB opnået ibrugtagningstilladelser til to togsæt og benytter indtil videre på skift det ene togsæt til drift og det andet til uddannelse og tilretninger.


»Kunderne i landsdelstrafikken bliver glade for IC4. Det er jeg helt sikker på. Men det er vigtigt at sige, at der foreløbigt kun er tale om enkeltkørende togsæt med i alt 203 sæder mod IC3-togenes 138. Derfor glæder jeg mig også til næste år, når vi – som vi gør nu med IC3 – kan koble togsæt sammen,« siger Søren Eriksen.