IC3 og IC4 bremsede, som de skulle under test

IC3 og IC4 bremsede, som de skulle under test

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. januar 2012 kl. 10:05

10. og 11. januar 2012 testede Havarikommissionen, DSB's specialister samt en række internationale eksperter bremsesystemerne på et IC3-tog samt et andet IC4-tog end det, der 7. november 2011 kørte forbi et rødt stopsignal ved Marslev på Fyn.

Testen foregik på teststrækningen mellem Vojens og Rødekro.

Begge togsæt holdt sig inden for de europæiske sikkerhedskrav, da de blev testet på tørre skinner. Faktisk bremsede IC4-toget ned fra 180 km/t til 0 på 875 meter, hvor normen er 1.256 meter. Men da der blev hældt madolie direkte på skinnerne, brugte begge togsæt helt naturligt noget længere på at bremse.

Koncerndirektør Frank Olesen siger om testene:

"Grunden til, at vi skabte disse unaturlige forhold, er, at vi ønsker at genskabe forhold, som kan have været årsagen til, at et IC4-tog i november var over to kilometer om at bremse," fortæller Frank Olesen, der understreger, at det stadig er sikkert at køre med IC3-togene, selv om testtoget også gled over to kilometer på de olierede skinner.

"De forhold, vi konstruerede under testen, er så ekstreme og unaturlige, at man ikke kan forvente at møde dem i almindelig togtrafik. Vi har kørt langt over en halv milliard kilometer med IC3-togene uden at have en hændelse, der minder om den ved Marslev, så jeg er sikker på, at det stadig er lige sikkert."

Nu skal resultaterne arbejdes igennem
Årsagen til testene er, at IC4-flåden har været 'grounded' siden november, hvor to IC4-tog kørte forbi røde stopsignaler.

Testene kan forhåbentlig være med at afdække årsagen til de to forbikørsler, og DSB og Havarikommissionen har fået en lang række data ud af at teste IC3-toget, og nu skal de analyseres for at se, om der er sammenlignelige forhold i bremsesystemernes reaktioner.

"Med den nye viden vil vi kunne blive klogere på, hvad der fik de to IC4-tog til at køre forbi røde stopsignaler. Ud over det testede vi et andet IC4-tog denne gang, og det skal også være med til at give os en bredere og mere nuanceret viden om togets systemer," siger Frank Olesen.

Data fra de to dages test vil nu blive analyseret og indgå i den samlede vurdering af, hvorfor de to IC4-tog ikke stoppede i tide. Havarikommissionen arbejder fortsat på at analysere testresultaterne, og DSB forventer i nær fremtid en afgørelse om, hvornår IC4-togene igen kan komme ud at køre.