’Hvorfor laver I ikke bare en ny køreplan?’

’Hvorfor laver I ikke bare en ny køreplan?’

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. juni 2007 kl. 14:27

Nu rammer varmen igen Danmark, og det betyder desværre, at Banedanmark af hensyn til sikkerheden beder DSB sætte hastigheden ned på mange togstrækninger i det ganske land. Det får passagererne til at stille en række relevante spørgsmål, som vi har stillet videre til DSB's trafikchef, Erik Christensen


Erik Christensen må konstaterer, at med kørsel med stærkt nedsat hastighed kan det ikke lade sig gøre at køre efter den normale køreplan.


"DSB får stillet en slidt infrastruktur til rådighed, og den sætter snævre grænser for, hvad vi kan. Det er ikke DSB, der fastsætter de maksimale hastigheder eller beslutter, i hvilken takt de gamle spor skal repareres. Det svarer fuldstændig til, at det er Vejdirektoratet, der er ansvarlig for at få reparere huller i motorvejen. Det er ikke bilisternes ansvar - de skal blot overholde hastighedsgrænserne," forklarer Erik Christensen, trafikchef i DSB.


Hvorfor har DSB ikke lavet en sommerkøreplan for juni?

"Vi mener faktisk, at vi har handlet meget hurtigt. DSB har kun vidst, at der var risiko for solkurver, små to måneder. Normalt tager det fem måneder at lave en ny køreplan, fordi det er et kæmpe logistisk arbejde, der ligger bag. Alting lige fra tog og personale til servicering og rengøring skal passe sammen. Desuden er juni statistisk set ikke en måned, hvor temperaturerne ofte ryger over de 25 grader C, og derfor vil en sommerkøreplan for juni give længere rejsetid - også de dage, hvor det regner eller ikke er varmt. Da der desuden er flere passagerer i togene i juni end i juli og august, vil overflødige hastighedsnedsættelser ramme ekstra hårdt her."


DSB havde også problemer sidste år med varme skinner - hvordan kan det være, at I ikke er bedre forberedt i år?

"Vi var blevet stillet i udsigt, at problemet fra sidste år ikke vil opstå igen."


Vil det sige, at Banedanmark ikke har informeret jer ordentligt?

"Nej, vi antager selvfølgelig, at Banedanmark orienterer DSB, så snart de har informationer om, at det bliver nødvendigt med hastighedsnedsættelser som følge af fare for solkurver."



Vil sommeren også komme bag på DSB til næste år?

"Sommeren kommer ikke bag på DSB. Banedanmark har nu oplyst, at det er et problem, der også vil være på udvalgte strækninger de næste to til fire år. Derfor vil vi selvfølgelig være endnu bedre forberedte til næste år, så passagerne vil mærke mindst muligt til varmen, når de kører med DSB."


Hvad er dit råd til passagerne?

"Mit bedste råd til passagererne er, at de ved udsigt til meget varme dage holder sig orienteret om toggangen via www.dsb.dk eller DSB's kundecenter på 70131415."
DSB har besluttet, at Rejsetidsgarantien i juni gælder i forhold til den trykte køreplan uanset varsler om forsinkelser på grund af varme skinner.



Hvad er solkurver, og hvornår opstår de?

En solkurve er en kurve i sporet, som kan opstå, når skinnerne udvider sig i længderetningen på grund af høje skinnetemperaturer. Kombinationen af varme skinner og gamle og slidte spor øger risikoen for, at der opstår solkurver.
Solkurver er sjældne, men for konstant at opretholde det høje sikkerhedsniveau på jernbanen sættes hastigheden ned til 80 km/t eller 40 km/t afhængig af sporets tilstand, hvis der er risiko for solkurver.
For yderligere information om togtrafikken henviser vi til DSB, Arriva og Banedanmarks hjemmesider på www.dsb.dk, www.arriva.dk og www.banedanmark.dk.