Hvor skal vi hen du?
Hvor skal vi hen du?
Nye informationsskærme på S-togsperroner byder på målrettet aktuel information ved sporarbejde
S-tog introducerede i fredags en ny form for informationsskærme på Hovedbanegården og Dybbølsbro, hvor S-togstrafikken kan være påvirket af det sporarbejde, der netop nu er i gang. Der anlægges et ekstra spor til S-tog sydpå ud af Hovedbanegården, og kørestrømsanlægget mellem Hovedbanegården og Valby skal udskiftes.
Skærmene byder på opdateret her-og-nu information målrettet de enkelte perroner og træder i stedet for den skriftlige information om sporarbejdet og dets konsekvenser, der ellers hænger på stationerne.
Målrettet og dynamisk
Det er første gang, S-tog kan kommunikere så målrettet til de enkelte perroner og dermed mere direkte til den enkelte kunde.
»Når folk ankommer til perronen, kan de med det samme se, hvad der sker, og hvordan de bedst kommer videre. Det er et meget dynamisk system. Sker der en ændring, kan vi have den ude på skærmen efter 30 sekunder,« fortæller salgsdirektør i S-tog, Niklas Marschall.
Ud med det samme
Også Produktionsdirektør i S-tog, Lars Nordahl Lemvigh, som er ansvarlig for trafikinformationen i S-tog, ser store muligheder i de nye skærme:
»På længere sigt er tanken, at alle uordner bliver kommunikeret ud på den måde. Det, der er aktuelt for trafikken lige nu, skal ud med det samme til den enkelte station og perron,« siger han.
Her-og-nu og overblik
Skærmene er delt i fire dele, hvor der vil være forskelligt indhold:
- helt aktuelle informationer direkte til den perron, skærmen er på
- et grafisk overblik over sporarbejdet – geografi og tidshorisont
- en streamer, der kører nederst på skærmen med serviceinformation
- salgsinformation, nyheder og på sigt andet indhold på øverste del af skærmen
Hvad siger kunderne
Skærmene på Hovedbanegården og Dybbølsbro er et pilotprojekt, og S-tog vil i den nærmeste tid spørge kunderne, hvad de synes om skærmene. Det er tanken, at skærmene på sigt skal udbredes til andre stationer og også benyttes ved uordner.