Hovedbanegården har fået et undervognstjek

Hovedbanegården har fået et undervognstjek

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
24. juni 2008 kl. 11:41

Gennem de sidste fem år har Hovedbanegården været skueplads for et gennemgribende renoveringsarbejde. Målet har blandt andet været forbedringer for kunderne og de ansatte  - og at undgå flyvende betonstumper fra broernes underside.

»Det meste af denne her renovering har været som at sende sin bil til undervognsbehandling, det kan ikke ses bagefter, men det har en kæmpe effekt for kørslen på længere sigt,« siger projektchef Torben Kronstam. Og det må siges at være en gennemgribende undervognsundersøgelse, som Hovedbanegården har fået.


Udskiftede betonbroer

Cyril Olsen har været projektleder påKH08 projektet.
»KH08 projektet blev startet af nød, broerne var i yderst ringe stand, og der var en reel mulighed for et kollaps. Betonen, som udgjorde broen, løsnede sig og faldt ned på skinnerne i stumper. Det var lokomotivførerne meget nervøse ved, og det var et spørgsmål om tid, før det gik galt, så vi tog det simpelthen i opløbet. Samtidig med, at renoveringen skulle gennemføres til tiden, skulle togdriften også fungere upåklageligt, « siger han.



For Cyril Olsen har den største udfordring været at skulle udskifte betonbroerne, samtidig med at togdriften stadig skulle fortsætte, og uden at kunderne var generede af bygningsarbejdet.


»Bjælkerne, som holder betonbroerne, går over flere spor, og vi har kun kunnet holde ét fjerntogsspor lukket ad gangen, så det har virkelig været et større planlægningsarbejde. Med hensyn til S-togene krævede det endnu mere arbejde, da vi kun kunne arbejde om natten i de tre timer, de ikke kører. S-togene kører også så effektivt, at vi har været utroligt sårbare over for fejl eller uheld. Eksempelvis faldt der en køreledning ned ved Østerport sidste sommer, som gjorde, at vi ikke kunne arbejde i ti dage,« forklarer han. Hvor broerne før kunne bære et lastvognstog på 12 tons, kan det efter renoveringen bære et lastvognstog på 50 tons.


Optimerede perroner

To perroner er blevet forlænget for at optimere togdriften. Det drejer sig om perronerne ved spor tre og fire samt spor fem og seks, som er blevet forlænget med henholdsvis 70 og 50 meter. Desuden er perronerne blevet sænket.



»Den europæiske standard for perronhøjde er 55 cm over skinnerne. Det betyder, at man kan træde niveaufrit ind i toget. Vores perroner var 75 cm, hvilket besværliggjorde rejsen for de af vores kunder med meget bagage, kørestolsbrugere og passagerer med barnevogne og cykler. Så det er en klar forbedringfor vores kunder, at vi har sænket dem med 20 cm,« fortæller Torben Kronstam.



Desuden er alle rulletrapperne ved nedgangene blevet udskiftet, og der er kommet to nye elevatorer ved perron to og tre. Gulvet i forhallen har kun kunnet bære 300 kg per kvadratmeter før, hvilket har betydet, at det har været begrænset, hvor mange paller, de forretningsdrivende har kunnet køre ind.



Men nu er livet blevet lidt lettere i bogstaveligste forstand.
»Efter renoveringen kan gulvet bære 500 kg per kvadratmeter. Haldækket renoverede vi ved at lægge forstærkende stålkonstruktioner under gulvet. Det kunne vi lægge ind om natten i stedet for at skulle brække hele gulvet op. Desuden er der blevet isoleret, så kulden ikke stiger op. Der er også blevet lagt nye tage, som meget skulle gerne betyde, at det ikke regner ned,« forklarer regionschef Torben Jørgen Nielsen.


Ansigtsløft til forpladsen

»Jeg synes, at det har været et kæmpe problem, at forpladsen har været lukket, så min største glæde er, at forpladsen åbner igen. Det er vigtigt, at vi skaber god plads for kunderne og gør det nemmere for de forretningsdrivende. Desuden kommer der til at være langt bedre belysning. Det sikrer et mere trygt område for kunderne end tidligere,« forklarer Torben Jørgen Nielsen.


Forpladsen har samme grundfunktion som tidligere, men den har fået et designmæssigt løft, og broen er blevet styrket, hvilket betyder, at der ikke længere er restriktioner for indkørsel. Torben Kronstam understreger også den mere handikapvenlige forplads.



»Vi har bl.a. arbejdet på en øget tilgængelighed for blinde ved at anlægge ledelinjer i fortovet ved pladsen,« forklarer han. Så nu er der bare tilbage at håbe på, at Hovedbanegården kan køre 100 år endnu med sine nye, toptunede motorer.