Historisk søndag for DSB i udlandet
Historisk søndag for DSB i udlandet
Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
12. december 2010 kl. 10:03
I dag skrev DSB historie ved at overtage hele tre udenlandske strækninger på samme dag
Det er ikke alene i Danmark, at DSB k an markere skiftet til den nye køreplan i dag.
I Sverige kunne DSB føje yderligere to stækninger til sine udenlandske aktiviteter - Tåg i Väst i Göteborg og Krösatåg ved Jönköping. Det betyder, at DSB fra denne uge driver fire svenske operationer - Øresundstrafikken, Roslagsbanen, Tåg i Väst og Krösatåg. Dermed kører DSB i alt næsten 24 millioner togkilometer og servicerer over 60 millioner svenske passagerer om året, og fra juni 2011 kommer endnu en strækning til, når DSB starter driften af Upptåget nord for Stockholm. Med driftsstarten i Göteborg og Jönköping kører DSB nu flere strækningskilometer i Sverige end i Danmark og op mod hver fjerde DSB-kunde er i dag svensker.
I Tyskland etablerer DSB sig solidt i Frankfurt-området ved at føje endnu en operation til sine tyske aktiviteter. I marts i år overtog DSB Odenwaldbahn mellem Frankfurt og Eberbach, og fra i dag kører DSB og partneren RATH's driftsselskab VIAS Rheingau-trafikken mellem Frankfurt am Main og Koblenz. De to operationer, der omfatter 4,1 millioner togkilometer, løber til henholdsvis 2015 og 2023.
Store ambitioner
Administrerende direktør Søren Eriksen er glad for driftsovertagelserne i Sverige og Tyskland og lægger ikke skjul på, at DSB har store ambitioner om at forsætte udviklingen i begge lande.
"Med overtagelse af driften i Göteborg, Jönköping og Frankfurt bygger vi videre på den succes, vi allerede har opnået i Sverige. Selv om det tyske togmarked er anderledes end det svenske, har vi også her valgt at starte med at fokusere på lokal- og regionaltrafikken for at komme rigtigt ind på markedet og skabe den bedst mulige platform for fremtidig vækst", siger Søren Eriksen.
Inspiration fra udlandet
"DSB lærer hele tiden nyt af vores aktiviteter i udlandet og af de udbud, vi deltager i. Vores vedholdende tilbud af nye produkter til forskellige kundegrupper er inspireret fra udlandet, og DSB fik for eksempel ideen til at samle alle de kræfter, der styrer trafikken, i ét fælles driftscenter fra det engelske marked", siger Søren Eriksen.
Det er ikke alene i Danmark, at DSB k an markere skiftet til den nye køreplan i dag.
I Sverige kunne DSB føje yderligere to stækninger til sine udenlandske aktiviteter - Tåg i Väst i Göteborg og Krösatåg ved Jönköping. Det betyder, at DSB fra denne uge driver fire svenske operationer - Øresundstrafikken, Roslagsbanen, Tåg i Väst og Krösatåg. Dermed kører DSB i alt næsten 24 millioner togkilometer og servicerer over 60 millioner svenske passagerer om året, og fra juni 2011 kommer endnu en strækning til, når DSB starter driften af Upptåget nord for Stockholm. Med driftsstarten i Göteborg og Jönköping kører DSB nu flere strækningskilometer i Sverige end i Danmark og op mod hver fjerde DSB-kunde er i dag svensker.
I Tyskland etablerer DSB sig solidt i Frankfurt-området ved at føje endnu en operation til sine tyske aktiviteter. I marts i år overtog DSB Odenwaldbahn mellem Frankfurt og Eberbach, og fra i dag kører DSB og partneren RATH's driftsselskab VIAS Rheingau-trafikken mellem Frankfurt am Main og Koblenz. De to operationer, der omfatter 4,1 millioner togkilometer, løber til henholdsvis 2015 og 2023.
Store ambitioner
Administrerende direktør Søren Eriksen er glad for driftsovertagelserne i Sverige og Tyskland og lægger ikke skjul på, at DSB har store ambitioner om at forsætte udviklingen i begge lande.
"Med overtagelse af driften i Göteborg, Jönköping og Frankfurt bygger vi videre på den succes, vi allerede har opnået i Sverige. Selv om det tyske togmarked er anderledes end det svenske, har vi også her valgt at starte med at fokusere på lokal- og regionaltrafikken for at komme rigtigt ind på markedet og skabe den bedst mulige platform for fremtidig vækst", siger Søren Eriksen.
Inspiration fra udlandet
"DSB lærer hele tiden nyt af vores aktiviteter i udlandet og af de udbud, vi deltager i. Vores vedholdende tilbud af nye produkter til forskellige kundegrupper er inspireret fra udlandet, og DSB fik for eksempel ideen til at samle alle de kræfter, der styrer trafikken, i ét fælles driftscenter fra det engelske marked", siger Søren Eriksen.