Grønne tog til tiden
Grønne tog til tiden
Det computerbaserede køresystem GreenSpeed er nu tændt i flere tog. Det giver udsigt til markant mindre energiforbrug, flere rettidige tog og bedre komfort for både personale og kunder
Køresystemet GreenSpeed har forladt tegnebræt og øvelokaler og er nu dukket op i førerrummene i togene. Ca. 350 lokomotivførere har nu mulighed for at køre toget med hjælp fra det nye system, der vejleder i optimal kørehastighed. Indtil videre er GreenSpeed fast rutine for cirka en fjerdedel af alle lokomotivførere, men det varer ikke længe, før alle lokomotivførere kan køre med systemet.
Det er godt nyt for DSB's pengekasse, miljøet og komforten. Kørsel efter anbefalingerne i GreenSpeed betyder nemlig en energibesparelse på op til 16 procent af kørselsenergien og i størrelsesordenen 30 millioner kroner om året.
Systemet fortæller lokomotivførerne, hvor hurtigt det er nødvendigt at køre for at nå frem til tiden, og ofte viser det sig at være noget langsommere end selv erfarne lokomotivførere regner med.
Kør med grøn samvittighed
»Vi har virkelig set frem til at få GreenSpeed i drift. Vores ture med systemet viser, at køremønstrene bliver anderledes, og at det må give de besparelser på brændstof, som vi forventer. Vi glæder os samtidig over, at vi med GreenSpeed kommer til at køre mere miljøvenligt. Mange af vores kunder vælger jo netop toget for at rejse med grøn samvittighed,« siger chef for Togproduktion Anette Haugaard.
GreenSpeed skal først og fremmest regne på, hvilken hastighed der skal til for at nå frem til tiden. Brændstofbesparelsen er anden prioritet.
Bedre komfort til kunderne
Lokomotivførerne er i løbet af det seneste år blevet uddannet i systemet, og en gruppe lokomotivførere har været med i udviklingsarbejdet helt fra starten for at være med til at sikre, at systemet kan det, de har brug for i det daglige arbejde. Så førerne kender allerede arbejdsredskabet godt.
»Lokomotivførerne virker meget begejstrede for GreenSpeed blandt andet fordi det giver mulighed for en mere jævn kørsel specielt på strækninger man måske ikke kører på hver dag. Der er færre nedbremsninger og accelerationer, og 160 km i timen giver for eksempel ikke de samme rystelser i toget som 180. Togpersonalet og kunderne vil også opleve den jævnere kørsel som mere komfortabel, og det vil for eksempel blive nemmere at servere kaffen og køre med salgsvognen,« siger Anette Haugaard.
Fakta: GreenSpeed kort sagt
GreenSpeed er et computersystem, der hjælper lokomotivførerne med at vælge den bedste hastighed med udgangspunkt i bl.a. køreplanen, afstand til næste station og hastighedsbegrænsninger. Systemet udregner den mest optimale fart, så toget kører med jævn hastighed hele vejen og stadig når frem til tiden.
Oplysningerne kommer op på en computerskærm i førerrummet og er vejledende. Det er stadig lokomotivføreren, der bestemmer farten.
GreenSpeed er blevet bygget ind i det meste af flåden, og kommer til at fungere på alle DSB-strækninger. Systemet er baseret på en række data, som også kan bruges i andre sammenhænge. For eksempel giver de et billede af, hvordan togene faktisk kører set i forhold til beregnet tid i køreplanen. Måske harmonerer køretider og opholdstider reelt ikke med det køreplanlæggerne forventer. På sigt vil GreenSpeed være med til at gøre køreplanerne mere præcise og dermed sikre endnu flere rettidige tog.
En af de kommende udfordringer bliver desuden det nye signalsystem, der skal lære at tale sammen med de øvrige data i GreenSpeed.