Grøn strøm mindsker DSB’s aftryk på klimaet
Grøn strøm mindsker DSB’s aftryk på klimaet
På et enkelt år har DSB reduceret sit CO2-udslip med cirka det samme som husstandene på Frederiksberg udleder på et år ved elforbrug
105.000 ton kuldioxid. Det er rundt regnet, hvad 50.000 husstande udleder som følge af et års brug af elektricitet til alt fra tørretumlere og computere til ovne og komfurer. Det er samtidig, hvad DSB har mindsket sin udledning af CO2 med i 2008. Med andre ord har DSB nedbragt sit udslip i et omfang, der svarer til, hvad husstandene på Frederiksberg i løbet af et år udleder af luftarten som følge af deres el-forbrug.
»Vi er kommet langt i 2008 med vores klimatiltag, som er vigtige for, at vi kan mindske og til sidst fjerne vores aftryk på klimaet,« siger administrerende direktør Søren Eriksen.
Den store forandring hos DSB er opnået ved en række målrettede klima-initiativer. Grøn strøm fra vedvarende energikilder er den vigtigste årsag til, at DSB på et enkelt år har formået at mindske sit udslip af CO2 med 38 procent per personkilometer.
DSB vil være CO2-neutral
Ambitionen er, at DSB i 2020 har reduceret sin udledning af CO2 til halvdelen i forhold til 2005. I 2030 skal DSB være helt CO2-neutral. DSB er således kommet langt i 2008.
»Den første tredjedel har været den nemmeste at reducere. De næste 10-15 procent kræver en del ændringer af kørselsrutiner, teknologi og andet på tog, som kører med diesel. Det tager længere tid,« siger administrerende direktør Søren Eriksen. 56 procent af DSB's togproduktion er i dag eldrevet og dermed CO2-neutral. Men grøn strøm kan ikke anvendes på alle strækninger, da en stor del af jernbanen endnu ikke er elektrificeret. Her anvendes dieseldrevne tog, som er svære at gøre CO2-neutrale.
»Selv om håndfaste mål er vigtige for DSB, så handler det også om et udbrede en klimabevidsthed hos både kunder og medarbejdere i DSB. Dermed er DSB's klimastrategi og indkøb af den grønne strøm både en målsætning og en proces,« siger Søren Eriksen.
Læs mere DSB's indsats for et bedre miljø og klima i DSB's miljøavis
FAKTA
Vind- og vandkraft
Det er ikke nyt, at toget er mere miljøvenligt end flytransport eller bilismen. Toget kan transportere mange mennesker på samme tid på en energieffektiv facon og kan derfor bidrage til at løse Danmarks CO2-udfordringer. Men det er nyt, at DSB anvender grøn strøm. Den grønne strøm er købt i Norden. Halvdelen kommer fra vindkraft og den anden halvdel fra vandkraft.