Gratis Søndage trækker nye kunder til S-toget
Gratis Søndage trækker nye kunder til S-toget
DSB S-togs tiltag Gratis Søndag har givet københavnerne et ekstra skub til at få mere ud af søndagen og bruge byen. Ny undersøgelse viser, at tiltaget får nye kunder til at springe på toget.
For at få flere til at tage toget har DSB S-tog blandt mange andre nye tiltag indført Gratis Søndag hver første søndag i måneden i 2010. En netop gennemført undersøgelse blandt 730 kunder i S-toget den 2. maj 2010 viser, at tiltaget virker.
Gratis Søndag får flere til at prøve toget, og det skaber flere kunder på sigt. Undersøgelsen viser, at hele 22 pct. af alle gennemførte rejser var såkaldte nye rejser, dvs. rejser som kun blev foretaget, fordi det var Gratis Søndag. Samtidig viser undersøgelsen, at hver tredje af de nye rejsende vurderer, at det er meget sandsynligt eller sandsynligt, at de vil tage toget en anden søndag – også selvom de skal betale for rejsen. Lidt færre, nemlig 17 pct., vurderer det som meget sandsynligt eller sandsynligt, at de vil tage toget en hverdag.
”Vi er stolte af, at "Gratis Søndag" netop virker over for den målgruppe, der sjældent tager toget, og som ellers er ekstremt svære at tiltrække. Tallene peger på et solidt potentiale i at lade folk prøve toget. Når de først prøver det, aflives myterne – og så kommer de igen,” lyder vurderingen fra Niklas Marschall, salgsdirektør i DSB S-tog.
Toget slår bilen
Ifølge Niklas Marschall er toget oppe i en hård dyst mod bilen, og desværre er bilisterne ofte meget svære at lokke med toget. Men denne gang fordeler tallene sig i togets favør. Tallene viser nemlig, at hver fjerde har valgt at lade bilen stå til fordel for toget.
”Bilen er ikke vores fjende, men det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde et konkurrencedygtigt og grønnere rejsealternativ. Derfor glæder det mig, at Gratis Søndag får folk til at prøve noget nyt,” siger Niklas Marschall.
Ud i det blå med S-tog
Undersøgelsen viser også, at Gratis Søndag får københavnerne til at tage spontane ture med S-toget, blot fordi det er gratis.
»Gratis Søndag har fået københavnerne til at bruge søndagen til at rejse ud i det blå og improvisere i løbet af dagen,« forklarer Henriette Beier Friberg, markedsanalytiker i DSB Markedsanalyse.
Undersøgelsen viser nemlig, at mange af kunderne ikke havde præcise planer for dagen, før de tog af sted. Hele 25 procent af de nye rejsende svarer, at de ikke ved, hvor mange rejser de vil gennemføre på dagen.
Men hvad er det så københavnerne bruger S-toget til på en første søndag i maj, hvor S-toget er gratis? Ifølge undersøgelsen er der ingen tvivl om, hvad der ligger i top, når det gælder rejseformål. På en delt førsteplads ligger ”Rejser til og fra privatbesøg” og ”Fritidsbeskæftigelse” med 35 procent, mens ”Rejser til og fra shopping” tager tredjepladsen med 21 procent.