Godt 1. halvår for DSB

Godt 1. halvår for DSB

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
13. september 2004 kl. 16:01

DSB opjusterer forventningen til resultatet før skat for 2004 fra 600-700 mio. kr. til størrelsesordenen 800 mio. kr.


- Det er med tilfredshed, vi kan konstatere, at opjusteringen skyldes en vækst i indtægter og antal rejser samtidig med, at DSB fortsat effektiviserer og trimmer virksomheden, siger bestyrelsesformand i DSB, koncerndirektør Mogens Granborg.
Udvalgte hovedpunkter fra halvårsmeddelelsen:


•DSB koncernens resultat før skat for 1.halvår af 2004 blev på 663 mio. kr. Det er 239 mio. kr. bedre end den tilsvarende periode i 2003.


•Passagerindtægterne blev på 1.988 mio. kr. (2003: 1.924 mio. kr.), hvilket er 3 procent højere end i samme periode i 2003. Antallet af passagerer steg med 0,8 mio. rejser eller knap 1 procent.


•Fortsat effektivisering i såvel de administrative funktioner som i produktions- og salgsområderne har medfør lavere omkostninger.


•Leverandøren af DSB’s kommende IC4-tog har startet testkørsler med det første IC4-togsæt i juli 2004 på en strækning i Sønderjylland. DSB overtager først togene, når de opfylder betingelserne herfor, og DSB vil ikke gå på kompromis med sikkerheden.


•DSB har i august 2004 modtaget en revideret leveringsplan fra leverandøren Ansaldobreda, hvoraf det fremgår, at de første IC4-togsæt leveres til DSB i sommeren 2005, hvorefter interne test- og uddannelsesprogrammer påbegyndes. Det forventes derfor, at de første IC4-togsæt kan idriftsættes ved årsskiftet 2005/2006.


•DSB indgik i juli 2004 partnerskab med et af Storbritanniens største jernbaneselskaber English Welsh & Scottish Railway for at styrke sine muligheder i udbuddet om driften af Intercity East Coast Franchise.


I en kommentar til den reviderede tidsplan for leverancen af IC4 tog siger bestyrelsesformand i DSB, Mogens Granborg:


- DSB's ledelse har fortsat fokus på IC4-projektet med henblik på at holde leverandøren Ansaldobreda fast på de indgåede aftaler. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at IC4 togene først indsættes i drift, når de er forsvarligt testede og driftssikre.