Fuld fart på renoveringen af Hovedbanegården

Fuld fart på renoveringen af Hovedbanegården

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. januar 2006 kl. 11:26

Den tunge del af renoveringen af Københavns Hovedbanegård begyndte i sidste uge, hvor der blev foretaget tekniske analyser af betonen på undersiden af Hovedbanegården.


- Hovedbanegården er på trods af, at den blev bygget i 1911, et flot stykke håndværk, men nu er det tid til det næste store skridt, nemlig at renovere de bærende konstruktioner, så bygningen fremtidssikres, siger projektchef Torben Kronstam til DSB's medarbejderavis, DSB i dag, og tilføjer, at renoveringen i løbet af de næste to til tre måneder rykker tættere på kunder, naboer og medarbejdere.


- Vi løber den tunge del i gang her i begyndelsen af 2006. Når den er kommet op i fart vil renoveringen støje, rode og fylde på Hovedbanegården. Det er ærgerligt, men der er ingen vej uden om. Renoveringen er absolut nødvendig, men jeg kan forsikre, at alle involverede i DSB og hos vores samarbejdspartnere er fokuserede på at generne skal være så minimale som muligt, siger han og nævner, at det er vigtigt at omverdenen holdes orienteret om, hvordan renoveringen af Hovedbanegården skrider frem.


- Det er et vigtigt mål for os, at alle berørte kender til den absolut nødvendige renovering af Hovedbanegården og konsekvenserne heraf, så de slipper for en dårlig oplevelse, når ikke alt er, som det plejer at være på Hovedbanegården, siger han.


Cirka 1.600 medarbejdere og 110.000 kunder har deres daglige gang på Hovedbanegården, og de skal informeres rettidigt om arbejdet. Rygraden er hjemmesiden på dsb.dk, som løbende opdateres med nyt om projektet. Det kan for eksempel være information om, at elevatoren fra banegårdshallen til perron 2 er spærret eller igen kan tages i brug.


Pris: 600 mio. kroner


Den omfattende renovering til 600 mio. kroner begyndte allerede så småt i 2004. Til dato er to tredjedele af perrontagene sat i stand og i løbet af 2006 ventes arbejdet på tage og hovedtårnet afsluttet og stilladser pillet ned. Den tunge del af renoveringen vil de næste to et halvt år bevæge sig op og ned ad de 12 spor under hensyntagen til togtrafikken. Samtidig bliver perron 2 og perron 3 sænket og forlænget ind under Hovedbanegården.


Det betyder, at perronerne i perioder af renoveringen vil være spærrede. Det samme gælder Banegårdspladsen, som af hensyn til renoveringen bliver lukket for al trafik undtagen fodgængere fra april og to et halvt år frem, hvor trafikken skal flyttes til Reventlowsgade.