Forsøg med infoskærme i tog på Kystbanen

Forsøg med infoskærme i tog på Kystbanen

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
28. august 2008 kl. 10:26

Du sidder i Øresundstoget og kigger på en tv-skærm. Hen over skærmen glider der en nyhed om, at fodboldlandsholdet klarer sig godt i VM-kvalifikationen. Den gode nyhed bliver efterfulgt af nyheden om, at der er knas med en køreledning på Københavns Hovedbanegård, og hvad det betyder for togdriften, og endeligt kommer der en reklame om gode tilbud på togrejser i Sydsverige.


Underholdning på togturen
Når DSBFirst i starten af 2009 overtager togdriften på Kystbanen og i Sydsverige har selskabet lovet kunderne en række forbedringer. Et af de nye tiltag bliver bedre trafikinformation i togene, hvor der i fremtiden vil være skærme med såkaldt infotainment. Kunderne vil, mens de kører i tog kunne se forskellige service- og trafikinformationer, reklamer og danske og udenlandske nyheder i samarbejde med TV2.


Forsøget startede mandag den 25. august i et enkelt togsæt på Kystbanen og varer til søndag den 28. september. Formålet med forsøget er at få erfaringer med de tekniske løsninger og finde ud af, hvordan kunderne forholder sig til det nye tilbud. I en del af forsøgsperioden vil skærmene køre uden lyd.


Forventer positive tilbagemeldinger
Vicedirektør i DSBFirst, Esben Norup, er sikker på, at kunderne vil modtage forsøget positivt:


"Lige nu er vi på et meget tidligt tidspunkt i testforløbet. Når vi om seks uger er færdige med at teste på Kystbanen, kan vi præsentere vores kunder for en ny måde at levere hurtig og korrekt passagerinformation på. Informationen vil være baseret på vores egen oplevelse af testen samt input fra en række kundeinterviews om kundernes holdning til systemet. Først herefter finder vi ud af, om der er basis for at rulle konceptet ud til samtlige DSBFirst Øresundstogsæt. Vi forventer dog en positiv respons fra kunderne, fordi de prioriterer hurtig og korrekt passagerinformation direkte i toget meget højt," Esben Norup.