Forbedret køreplan fra 2006

Forbedret køreplan fra 2006

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
18. juli 2005 kl. 12:43

Leveringen af de nye IC4- og IC2-tog er forsinket. Forsinkelsen betyder, at sidste del af den længe lovede køreplan Gode Tog til Alle - med 25 procent flere afgange, nye tog og kortere rejsetid - er udsat til køreplansskiftet 2007/2008.

De lovede køreplansudvidelser kan først gennemføres, når DSB har modtaget samtlige 83 IC4- og 23 IC2-tog fra italienske Ansaldobreda. Til gengæld er andre tiltag fremrykket.

I 2006 sætter DSB de første IC4-tog i drift, og InterCityLyn-togene forlænges til Frederikshavn. Det giver 45 minutters kortere rejsetid til København fra stationer nord for Limfjorden. Ved køreplansskiftet 2007/2008 kører IC4-togene i timedrift og med kortere rejsetid mellem København og de fleste større jyske byer.

Udrangeringen af røde tog sker planmæssigt og uden forsinkelser.

De nye IC4- og IC2-tog bliver leveret løbende fra starten af 2006, og de overtager gradvist fjerntrafikken mellem Sjælland, Fyn og Jylland fra IC3-togene.

IC3-togene flyttes i stedet til den sjællandske regionaltogstrafik, hvor de erstatter de røde tog til Nykøbing Falster og Kalundborg.

Udrangeringen af røde tog begynder i efteråret 2006, og DSB forventer, at de sidste røde tog er udrangeret i 2007.

IC3-togene accelerer bedre end de gamle røde tog, og det gør det lettere at indhente forsinkelser. De ekstra hestekræfter i IC3-togene bliver for alvor sluppet løs fra køreplansskiftet 2007/2008. Med færre stop og nye tog bliver det muligt at nedsætte rejsetiden til Nykøbing Falster og Kalundborg.