For dyrt at bryde IC2-kontrakt

For dyrt at bryde IC2-kontrakt

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
04. august 2006 kl. 10:01

Energi- og transportminister Flemming Hansen siger i magasinet Ingeniøren, at det er ’uacceptabelt, at Ansaldobreda ikke lever op til de forpligtelser, de har over for DSB og hele det danske samfund’ med henvisning til leverancen af IC4- og IC2-tog.


"Vi er helt enige med ministeren i, at det er uacceptabelt, at Ansaldobreda ikke lever op til sine forpligtelser over for DSB og det danske samfund, siger koncerndirektør i DSB," Søren Eriksen.


IC2-togene er som IC4 bestilt hos den italienske togleverandør Ansaldobreda. De 23 bestilte IC2-tog skal blandt andet køre på Svendborg-banen.


Ministeren beder ifølge Ingeniøren DSB overveje kontraktforholdet med Ansaldobreda vedrørende leverancen af de 23 IC2-tog.


"DSB’s direktion og bestyrelse har vurderet, at det i givet fald vil tage fire år, før vores kunder kan få glæde af nye tog, hvis vi annullerer kontrakten og skal skifte leverandør. Desuden vil projektet blive væsentlig dyrere, hvis vi skifter leverandør," siger Søren Eriksen.