Flot år for DSB’s omdømme
Flot år for DSB’s omdømme
DSB’s omdømme er endnu engang steget markant. Helårsresultatet for 2009 er det bedste siden 2006. Også S-tog klarer sig rigtig flot, viser den seneste omdømmemåling
DSB har ikke blot succes i udlandet. Også i den seneste RepTrakundersøgelse, der tjekker, hvad danskerne synes om virksomheden, får DSB anerkendende håndtryk. I 2009 scorer DSB 55,8 point. Det er 5,2 point højere end scoren i 2008 og en forbedring på 11,2 point på bare tre år.
»Det er et meget positivt resultat, der viser, at vi har haft et par rigtig gode år. Det tager lang tid at vende et omdømme til det bedre, men kun et øjeblik at ødelægge det. Takket være medarbejdernes store indsats over en lang periode har vi leveret et godt produkt, og det er det, kunderne kvitterer for nu. Både rettidigheden og kundetilfredsheden er blevet forbedret væsentligt,« siger DSB's adm. direktør Søren Eriksen.
Vi skal nå mere
Fra 2008 til 2009 har danskerne især hæftet sig ved DSB som en god arbejdsplads. Men DSB er også blevet en mere ansvarlig og etisk virksomhed, mener danskerne. Og produkterne og servicen bliver vurderet højere end sidst.
Målet i forbindelse med Sporskifte 2010 er at nå en score på 60 ved udgangen af 2010.
»Vi bliver bedømt benhårdt, både når vi gør det godt, og når vi gør det skidt. Vi har 10 måneder til at nå vores mål. For at nå det skal vi fortsat levere en høj rettidighed og en god service til vores kunder. Men derudover er der især to udfordringer i år. Den ene er, at vi skal have rettidigheden op igen efter den hårde vinter, der virkelig gav os nogle udfordringer, men som vi dog klarede meget fornuftigt. Nu forsvinder frosten, og så har vi ingen undskyldninger for ikke at forbedre rettidigheden. Den anden udfordring er det omfattende sporarbejde på S-banen,« siger Søren Eriksen og tilføjer:
»Erfaringerne fra sporarbejdet mellem Fredericia og Århus viste, at kunderne godt kan forstå, at vi har nogle udfordringer. De vil bare gerne have en ordentlig information og føle, at vi gør vores allerbedste. Sker det, påvirker sporarbejdet ikke vores omdømme negativt.«
S-tog rykker også
DSB S-tog opnår det bedste resultat nogensinde. S-tog scorer 59,3 i 2009. Det er 7,4 point højere end året før.
Det er især befolkningens vurdering af S-togs produkter og services, der sikrer den flotte score. Fremgangen her er på 5,2 point.
»Det er rigtig flot, at medarbejderne og ledelsen i S-tog i den grad har fået genoprettet butikken og fået rystet støvet af sig. S-tog har en historisk høj rettidighed, og det er lykkedes at promovere S-toget som trendy og ungt. Der er grund til at være stolt, og alle i S-tog fortjener stor ros. S-tog er ikke en lillebror til DSB. Det er et fornemt flagskib,« siger Søren Eriksen.