Flere S-tog til tiden
Flere S-tog til tiden
2009 var et fint år for S-tog. Markant færre forsinkelser gav flere og mere tilfredse kunder
S-tog har på et enkelt år klippet en fjerdedel af forsinkelserne. 2,4 millioner færre rejsende var forsinket i 2009 end året før. Det gør året til S-togs mest rettidige år længe.
»Det er et fantastisk resultat. En af årsagerne er, at S-togs medarbejdere har gjort alt, hvad de kunne for at løfte kvaliteten,« siger Gert Frost, direktør i S-tog.
S-tog stod for 92 millioner rejser i 2009. Antallet af S-togs forsinkelser er faldet til 4,3 procent mod 5,7 procent året før.
Mange forklaringer
Gert Frost kan ikke pege på en enkelt årsag til det fine resultat, men fremhæver både ledere og medarbejdere for deres indsats i hverdagen.
»Eksempelvis er lokomotivførerne meget fokuserede på tog til tiden, og togrevisorerne er dygtige til at guide kunderne og få tingene til at glide,« siger Gert Frost.
Dertil kommer, at køreplanen, der blev sat i værk i 2008, blev justeret og kom til at fungere godt, og endelig – og nok så vigtigt – var der ganske få sporarbejder i 2009.
Glade kunder
DSB’s årsrapport viser, at passagererne belønner S-tog for den gode rettidighed kontant. Selvom finanskrisen burde betyde færre rejsende, har 1,2 millioner flere rejsende taget S-toget i 2009. Desuden er kunderne mere tilfredse, viser undersøgelser.
»De faste kunders vurdering er vigtig, for de spreder budskabet om, at S-toget er hurtigt, nemt og pålideligt. De faste kunder ved, at de kan stole på køreplanen. Derfor er de markant mere positive end dem, der ikke bruger S-toget,« siger Gert Frost.
Nyt signalsystem
Når det nye signalsystem er blevet sat i værk i 2018, sigter S-tog efter at bringe den gennemsnitlige forsinkelse pr. rejse ned på max. 30 sekunder. I 2009 var tallet 66 sekunder.