Flere røgfri pladser i DSB's fjerntog
Flere røgfri pladser i DSB's fjerntog
Med virkning fra 27. februar kan DSB tilbyde flere røgfri pladser i fjerntogene.
Den ændrede fordeling mellem ryger- og ikke-rygerpladser sker for at tilpasse antallet efter behovet. Det viser sig, at 10-11 pct. af DSB's passagerer bestiller plads i rygerafdelinger, men antallet af rygerpladser i InterCity og InterCityLyn udgør 25-30 pct. af det samlede antal pladser.
I en kommentar til de nye regler siger DSB's salgsdirektør Bjørn Wahlsten:
"Siden IC3- og IR4-togene kom i brug, har befolkningens rygevaner ændret sig kraftigt, og det er naturligt, at vi tager bestik af det. På den anden side ønsker vi stadig at give en mulighed for at ryge i toget."
Bjørn Wahlsten understreger, at DSB ved gennemførelsen af ændringerne har villet undgå en kostbar ombygning af togene. Det vil sige, at man har fravalgt en løsning med opsætning af nye skillevægge i vognene i forbindelse med den ændrede fordeling mellem ryger- og ikke-rygerpladser.
For fremtiden er rygning i InterCity og InterCityLyn kun mulig på strækningen København-Odense-Frederikshavn, og rygerpladserne er altid placeret i vogn 7.
Skal man eksempelvis fra København til Herning, vil der kun være mulighed for rygning på strækningen København-Vejle, mens det togsæt, der fortsætter fra Vejle mod Herning, ikke har rygerpladser. På DSB 1´ bortfalder rygning helt.
Pladsbilletten til en rygerafdeling vil fremtidig koste 30 kr. mod ellers 20 kr. Begrundelsen for denne stigning er udgifter til ekstra rengøring, fordi nogle vognafdelinger i fremtiden skal anvendes fleksibelt som rygerpladser i visse tog og ikke-rygerpladser i andre tog.
For regionaltog sker der ingen ændringer, bortset fra at IC3- og IR4-tog er helt røgfri, når de bliver benyttet i regionaltrafikken.