Flere præcise tog til danskerne

Flere præcise tog til danskerne

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
05. maj 2014 kl. 11:16

DSB’s tog kører stadig til tiden. Rettidighedstallene for 1. kvartal viser, at togene holder den gode kurs med præcise ankomster. For fjern og regionaltogene er der i årets første måneder tale om historisk høj rettidighed, hvor 96,2 pct. af togene kørte til tiden.

”Resultatet for de første tre måneder i år understreger, at toget er et trofast transportmiddel for de mange pendlere, der stiger ombord på toget hver dag. Præcis som DSB’s medarbejdere hver eneste dag arbejder for, at det skal være,” siger Tony Bispeskov, der er trafikinformationschef i DSB.

Den gode udvikling og det høje niveau har også resulteret i færre aflysninger af tog, så 99,3 pct. af Fjern- og Regionaltogene blev gennemført i første kvartal af 2014 mod 98,9 pct. af togene i samme kvartal 2013.

”Den højere rettidighed og færre aflyste tog viser, at DSB præsterer bedre og bedre inden for de rammer, vi har at køre tog inden for. Det er lykkedes at præstere så godt til trods for blandt andet sporarbejder, ældre sikringsanlæg og materiel, der også kan drille,” siger Tony Bispeskov.

Til trods for nogle dage i marts, hvor S-togs passagerne blev ramt af aflysninger og sneglefartskørsel på grund af signalfejl, så er 96,6 pct. af de københavnske S-tog kørt til tiden. Dermed holder de københavnske S-tog sig stadig i toppen, når de bliver sammenlignet med andre bybaner i verden.

”Desværre er der dage, hvor det af forskellige årsager er nødvendigt at aflyse et tog. Det kan der være mange grunde til som vejrlig, signalfejl og tog der går i stykker. Har man som kunde haft sådan en oplevelse, så fylder den i længere tid end de gode oplevelser, det ved vi,” siger Tony Bispeskov.

Det kommende halve år kommer til at betyde en del sporarbejder rundt om i hele landet. Derfor har DSB og Banedanmark i planlagt arbejdet, så det kommer til at genere de rejsende mindst muligt. Samtidig bliver der gjort mange tiltag for at informere kunderne, så de ved, hvilke konsekvenser det kan have for deres rejse.

”I planlægningen af togdriften forsøger vi at tage højde for de hændelser, der kan ske. Sporarbejderne ved vi kommer, og de kommer til at fylde meget. Men de er nødvendige, hvis vi fortsat skal præstere på så højt et niveau, som vi gør nu,” pointerer Tony Bispeskov.

 

 

Rettidighed 1. kvartal 2014

Rettidighed i 1. kvartal 2013

Fjern- og Regionaltog

96,2 %

94,4 %

S-tog

96,6 %

96,8 %

DSB Øresund

93,3 %

92,6 %