Flensborg får InterCity-tog fra årsskiftet

29. juni 2010 kl. 09:30

Når DSB skifter køreplan den 12. december 2010 begynder DSB at køre InterCity-tog mellem Østerport og Flensborg hver anden time. Det sker på baggrund af en netop indgået aftale mellem DSB og den tyske trafikmyndighed i Slesvig-Holsten, LVS.

DSB forventer at sælge 100.000 flere rejser årligt, hvoraf lidt over halvdelen er rejser til og fra Flensborg, og de øvrige rejser er rejser til og fra stationer i Syd- og Sønderjylland.

Kortere rejsetider og flere forbindelser
Med InterCity-tog til Flensborg får kunderne i det sydlige Jylland flere og bedre forbindelser til Hamborg, Berlin og resten af Europa.

"I DSB er vi glade for at kunne tilbyde sønderjyderne flere og hurtigere tog, og vi håber, at det kan være med til at flytte kunder fra luftfarten og vejene over i togene. Det er en fordel for miljøet og for den enkelte kunde, der undgår køerne i lufthavnen og på vejene, og som kan ændre rejsetid til arbejdstid," siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen.

Cimber Air får konkurrence i Sønderjylland
For de af DSB's kunder, der er bosat mellem Vamdrup og Tinglev, betyder forbedringen, at de i modsætning til i dag, hvor der har InterCity-tog hver anden time, får InterCity-tog hver time. "Vi har allerede nogen attraktive Orange-tilbud, og når vi med ét slag øger afgangsfrekvensen til 16-17 afgange dagligt, kan vi for alvor tage kampen op med Cimber Sterling i indenrigstrafikken," siger Søren Eriksen og henviser til, at Cimber Sterling blot flyver fire gange dagligt.

Moderne miljørigtige tog
InterCity-togene mellem Østerport og Flensborg erstatter samtidig regionaltogene mellem Fredericia og Padborg, og det betyder, at kunderne, der rejser lokalt, får IC3-tog i stedet for MR-tog. Valget er faldet på IC3-togene, fordi ti af dem allerede er udrustet med tysk strækningsradio og det tyske sikkerhedssystem Indusi.

"Indsættelsen af InterCity-tog mellem Østerport og Flensborg betyder tillige, at kunderne får moderne, miljøvenlige og mere komfortable tog at køre i. På Sjælland, hvor vi har udrangeret langt størstedelen af de blå Bn-vogne fra 1970'erne, har vi registreret en markant stigning i tilfredsheden med den konkrete rejse," siger Søren Eriksen.

Martin Sun Larsen