Færre sporkrydsere på Sydbanen

Færre sporkrydsere på Sydbanen

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
23. juni 2009 kl. 11:51

Kampagne mod sporkrydsere på Lille Syd har virket - antallet af sporkrydsere er dalet. Men der er stadig plads til forbedringer.

Plakater, pressemøder og politi er blot nogle af de initiativer, der har været igangsat for at få beboerne i byerne lang Lille Syd til at forstå, at det er dødsensfarligt at folk skyder genvej over skinnerne.

Lokomotivførerne på Lille Syd beretter om færre sporkrydsere, fortæller gruppeleder Ole Bøje Pedersen.Lille Syd er en af de strækninger, hvor DSB's lokomotivførere rapporterer om flest sporkrydsere, men nu tyder tilbagemeldinger fra lokomotivførerne, at færre benytter den dødsensfarlige genvej over skinnerne.

 

"Vi må betegne sporkrydserkampagnen som en succes - meget bedre end vi turde håbe på. Før sporarbejdet var det et stort samtaleemne blandt lokomotivførerne på Lille Syd, hvordan det ville gå det store antal personer, der dagligt krydser sporene, når togtrafikken blev fordoblet med bl.a. hurtige og lydløse IC3 tog. Men heldigvis har vi indtil videre været forskånet for alvorlige ulykker," siger Ole Bøje Pedersen, der gruppeleder for lokomotivførerne i depotet i Næstved.

Fik sat ansigt på
Ole Bøje Pedersen vil ikke kun pege på et enkelt element i kampagnen som har betydet færre sporkrydsere.

"Det er hele kampagnen samlet set, som har betydet, at vi nåede bredt ud blandt beboerne langs Lille Syd. Vi har fået god pressedækning i alle lokale medier. Pressemødet på Haslev Station hvor et IC3 tog kørte igennem gjorde et stort indtryk på den fremmødte presse. Politiet har også bidraget, hvor de sammen med lokomotivfører Eivind Jæger har besøgt en række skoler og uddannelsesinstitutioner, og fortalt om, hvor farligt det er gå over uautoriseret over sporet. Det har gjort indtryk på de unge, de fik sat et ansigt på og blev klar over, at der rent faktisk er et menneske bag ruden i togsættet," fortæller Ole Bøje Pedersen, der også gerne vil rose Banedanmark og Jan Sejr Lundstrøm fra Arbejdsmiljø.

"Jan Sejr Lundstrøm har sammen med lokomotivførerne kortlagt, hvor det er folk krydser sporet. Nogle steder har Banedanmark sat hegn op, andre steder er der sat advarselskilte op eller lavet andre foranstaltninger, der bremser sporkrydserne," fortæller Ole Bøje Pedersen, der også er tilkaldevagt, når nogen er blevet påkørt, eller det har været så tæt på en ulykke, at lokomotivføreren er så rystet at vedkommende ikke kan køre videre.

Farlig genvej
Men på trods af færre sporkrydsere kan lokomotivførerne stadig berette om hændelser, hvor det har været tæt på at gå grueligt galt.

"Der vil altid være folk uden for pædagogisk rækkevidde, som benytter en hver lejlighed til at skyde genvej på trods af, at det med fare for deres eget liv. Ved Haslev Station ser vi dagligt folk, der krydser sporet, fordi de skal skynde sig hen til toget. Gennem Køge respekterer folk ikke bommene og ved Tureby løber folk direkte fra skoven og ud på sporet, og det slider virkelig på lokomotivførernes nerver," siger Ole Bøje Pedersen.
 
Fakta
På grund af sporarbejde på Sydbanen der begyndte 28. marts i år bliver en del af togtrafikken ledt over Lille Syd. Fra den 7. juli bliver al trafik ledt over Lille syd. Sporarbejdet slutter den 9. august.