Færre arbejdsulykker i DSB

Færre arbejdsulykker i DSB

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. april 2012 kl. 12:09

Antallet af arbejdsulykker er faldet de sidste to år. Det skyldes ikke mindst en mere systematisk indsats på arbejdsmiljøområdet

Det er blevet mere sikkert at gå på arbejde i DSB. Siden 2009 er antallet af arbejdsulykker faldet med 16 procent. I samme periode er antallet af ulykker pr. 1 million arbejdstimer faldet med 13 procent. Det viser tal fra DSB's medarbejderregnskab for 2011. Ifølge arbejdsmiljøchef Charlotte Breinholt er det et direkte resultat af en holdningsændring og et øget fokus på arbejdsmiljø.

»Tallene viser, at vi er på vej i den rigtige retning. Siden 2009 har vi satset systematisk på arbejdsmiljøet, og takket være en række målrettede tiltag på området ser vi nu effekten,« forklarer hun.

DSB har et mangeartet risikobillede. Således er halvdelen af arbejdsulykkerne fysiske som for eksempel snuble- og faldskader. Den anden halvdel er psykiske ulykker. Det skyldes blandt andet verbale trusler, fysisk vold og personpåkørsler.

Det første skridt på vejen imod et sikrere DSB var derfor en systematisering af indsatsen. Det skete, da DSB i 2010 fik certificeret sit arbejdsmiljøledelsessystem af et uafhængigt certificeringsbureau. Det gav mulighed for at angribe området mere systematisk, samtidig med at man fik sendt et signal om, at arbejdsmiljøet vægtes højt i virksomheden. Men selvom der er en tydelig forbedring at spore, understreger Charlotte Breinholt, at arbejdet ikke er slut endnu. 

»En arbejdsulykke er én for meget. Bag de her tal gemmer der sig en række berørte medarbejdere og eventuelt pårørende. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter arbejdet med at gøre DSB til en mere sikker arbejdsplads for vores medarbejdere,« siger Charlotte Breinholt.

Hun tilføjer, at DSB har et mål om i løbet af de næste tre år at reducere antallet af arbejdsulykker med yderligere mindst 10 procent. Det skal gøres ved hjælp af forebyggelse. DSB vil blandt andet fokusere på typen af ulykker og gennemføre en række årsagsanalyser. Man vil fokusere meget mere på at registrere tilløb til ulykker. Og så skal især lokale tiltag sikre et godt arbejdsmiljø i alle dele af DSB.