Fakta om den nye køreplan fra 11. december 2011

Fakta om den nye køreplan fra 11. december 2011

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
07. december 2011 kl. 11:03

Hovedtanken er
Flere tog, hvor der er størst behov og samtidig give flere siddepladser i den meget travle morgenpendlertrafik mod København

København og Esbjerg. Direkte Intercity

  • Flere direkte Intercity tog mellem København og Esbjerg. Der er kundevækst på den strækning. Med den ny køreplan er der forbindelse hver time fra tidlig morgen til sen aften

Sjælland

  • Mellem København og Ringsted indføres halvtimes drift uden for myldretiderne. Der var tidligere timedrift.
  • Viby og Borup får nyt morgentog mod København. Desuden også halvtimes drift uden for myldretiden. Det har været et ønske fra pendlerne i mange år.
  • Roskilde Ekspressen videreføres. Der er tale om det hurtige regionaltog fra Roskilde 7.16 til Østerport. Det stopper nu også i Trekroner.

 Vestfyn

  • Ændret standsningsmønster på Vestfyn med skiftevis hurtigtog den ene time og tog, der stopper ved alle stationer den næste time. Ændringen muliggør flere lyntog til fynboerne og nedsætter rejsetiden for de mange, men i de fire små stationsbyer Bred, Skalbjerg, Kauslunde og Holmstrup kommer der kun tog hver anden time mod timedrift i dag. Der er dog få kunder på netop de fire stationer.

Esbjerg og Aarhus bliver med MR

  • Der er i dag timedrift med IC3 på strækningen, men med den ny køreplan bliver det med MR tog og en rejsetid der er cirka 20 minutter længere for hele strækningen. Det er dog kun cirka 4000 kunder om måneden som kører hele strækningen.

Aarhus og Aalborg får yderligere fem afgange med MR

  • Der er i dag hver time både et Lyntog og et intercity tog mellem de to byer. I alt 37 daglige afgange per retning. Fremover bliver otte af afgangene med MR tog. Resten er fortsat med IC3. Det gør sig gældende for alle lyntog.

    Den samlede køreplan kan ses her
DSB Kommunikation