Erhvervskort boomer

Erhvervskort boomer

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
20. august 2008 kl. 11:32

Salget af erhvervskort slår alle rekorder. Senest har de 25.000 ansatte i Region Syddanmark fået tilbuddet om at komme billigere på arbejde med bus og tog, og hver dag henvender to-tre virksomheder sig til DSB Salg for at høre mere om erhvervskortet.



»Salget er steget eksplosivt, siden vi lancerede kortet i 2005. Sidste år solgte vi for 22 mill. kr. I år har vi indtil nu solgt for næsten lige så meget  - 21,7 mill. kr. -  og vi regner med at nå op på 38-40 mill. kr. ved årets udgang,« fortæller Marianne Richter fra DSB Salg.



Interessen har været støt stigende siden lanceringen, men særlig massiv blev den efter en omtale af erhvervskortet i magasinet ’Kontant’ på DR1 og flere kampagner i foråret. Lige nu forhandler DSB i samarbejde med Movia med Københavns Kommune om at tilbyde billig befordring til de ca. 50.000 ansatte, og flere andre kommuner er på vej.



I Gladsaxe har de kommunalt ansatte haft muligheden siden nytår, og blandt de private arbejdsgivere i ordningen er Danske Bank en af de største.


Skaffer nye kunder

Et erhvervskort er en slags pendlerkort, bare billigere. Betalingen sker over de ansattes løn, og før der er trukket skat. Med erhvervskortet kan medarbejderne typisk spare op til 4.000 kr. på transporten til og fra arbejde. Udbyttet af erhvervskortet afhænger af, hvor langt man bor fra sin arbejdsplads. Har man mere end 24 kilometer til og fra arbejde, skal man give afkald på sit befordringsfradrag for at kunne bruge kortet.



Lige nu er der ca. 7.500 brugere på erhvervskortet, og - hvad der er nok så interessant - omkring 40 procent af dem er nye. Forstået på den måde, at de ikke har haft pendlerkort inden for de seneste seks måneder.



Et frirum

Erhvervskortet indgår da også i Sporskifte 2010 som et redskab til at skaffe nye kunder.



»I DSB skal vi være mere kommercielle og skabe en årlig vækst på 3 procent flere kunder. Erhvervskortet er et af de produkter, der går lige i hjertet på de tanker, og det er godt at se, at det virker,« lyder kommentaren fra DSB's adm. direktør Søren Eriksen.



»Vi er særligt glade, når vi tiltrækker nye pendlere. De er gode, faste kunder, som vægter tungt i vores forretning. Og erhvervskortets succes viser, at toget har sin berettigelse i en tid med øget trængsel på vejene og større fokus på miljøet. Folk er blevet mere kritiske med, hvordan de bruger deres tid, og jeg ved af personlig erfaring, at mange bruger tiden i toget til og fra arbejde til at koble af, læse en avis eller måske bare kigge ud af vinduet. Toget har fået en ny rolle som et frirum i en hektisk hverdag,« siger Søren Eriksen.