En million flere kunder på Kystbanen over tre år

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
28. december 2016 kl. 12:30

I perioden 2014-2016 er passagertallet på Kystbanen steget fire procent årligt. Det svarer til en million flere rejser over tre år, så antallet af rejser nu er oppe på ni millioner om året.

De nye tal vækker glæde hos DSB.

"Det er rigtig mange mennesker, som vi dagligt kører på arbejde, i skole, i byen eller hjem igen. Det er vi stolte af at have ansvaret for. Det er en stor opgave, som vi gør vores bedste for at løfte hver eneste dag," siger DSB's informationschef Tony Bispeskov, som vurderer, der er flere grunde til rekorden:

"Der er flere grunde til, at vi har sat rekord. Selv med udvidelsen af Helsingørmotorvejen til seks spor, er der et meget stort transportbehov i Nordsjælland, og det hjælper DSB gerne med at dække. Vi kører et tog på Kystbanen hvert 10. minut, og det betragter vores kunder som et rullende fortov, der gør det nemt og hurtigt at komme ind til byen. Og så er der prisen. Vi får flere og flere kunder på Rejsekort, der har opdaget, at de sparer 20 procent på billetprisen, når de rejser uden for myldretiden," siger han.

Rekorden vækker også glæde hos DSB, fordi trafikken på Kystbanen gennem det
seneste år har været udfordret af ID-kontrollen.

DSB har som konsekvens af ID-kontrollen foretaget en justering af køreplanen
fra december 2016, så kunderne oplever en mere stabil togdrift. Fra januar 2017
sker der desuden en forenkling af kontrollen i lufthavnen. Alt sammen til glæde
for kunderne.

"Vi har testet forskellige måder at gennemføre ID-kontrollen på i løbet af
efteråret – og den løsning, som vi iværksætter gør det først og fremmest
nemmere at være kunde. Derudover gør den køreplanen mere robust – med andre ord
bliver risikoen for forsinkelser som følge af ID-kontrollen mindre. Endelig er
det den løsning, pendlerne har tilkendegivet, at de synes bedst om," siger Tony
Bispeskov.