En milliard til nye p-pladser

En milliard til nye p-pladser

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
19. august 2009 kl. 10:00

Op mod én milliard kroner til p-pladser til biler og cykler på landets togstationer
skal give flere brugere til den kollektive trafik – til gavn for DSB og til gavn for miljøet

Det skal være lettere at parkere og rejse kollektivt i fremtiden, og DSB har sammen med Transportministeriet besluttet, at der skal etableres masser af nye p-pladser til både cykler og biler ved togstationerne.

Projektet skal køre i flere etaper frem til år 2020, og lige nu kigger DSB på en række potentielle projekter. Den første etape forventes klar i november i år. Beslutningen om flere ppladser er en udløber af transportforliget i januar, og de mange nye p-pladser skal få flere bilpendlere til at stille bilen på stationen og fortsætte rejsen med tog.

»Jeg ser parkeringsaftalen som en vigtig brik til, hvordan DSB kan nå målet om en årlig passagervækst på 3 procent Vi ved, at hvis parkeringsforholdene ikke er i orden – og det gælder for både biler og cykler – så mister vi kunder. En kunde, der et par gange ikke kan komme af med bilen, fravælger toget og kører i bil i stedet for,« siger administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen.

Det er hans vurdering, at de kommende p-pladser vil skabe bedre samspil mellem biler og tog, og at de kan være medvirkende til at nedbringe trængslen i trafikken i hovedstadsområdet til gavn for miljøet

»Biler og cykler er en vigtig del af fødekæden i den kollektive trafik. Hvor biler, cykler og busser er ude i enderne på det korte stræk, hvor kunderne stiger af og på, er DSB i midten af kæden og tager sig af det lange stræk. Vores opgave bliver i den forbindelse at få dem til at bruge bilen så lidt som muligt til gavn for miljøet. Men det kræver, at de kan komme af med deres bil på en god og tryg måde,« siger Søren Eriksen.

Flere cykelstativer
På flere stationer er cykelstativerne overfyldt, og som cyklist kan det være rigtig svært at komme af med sin cykel.
»Cykelparkering spiller en væsentlig rolle i aftalen. Særligt i hovedstadsområdet er der mange, der cykler til stationen. Og der ved vi, at folk gerne vil kunne stille deres cykel uden, at den vælter sammen med andre cykler, ligesom der også er ønsker om overdækkede eller aflåste cykelparkeringer.«
Pengene til de mange nye p-pladser skal komme fra salg af DSB's ejendomme og arealer, men Søren Eriksen ønsker ikke at udpege konkrete ejendomme, der skal sælges:
»Det er principielt alle ejendomme, der ikke har noget med jernbanedriften at gøre, der kan sælges. Det kan være kolonihavegrunde, tomme grunde eller grunde med gamle bygninger – ligesom vi allerede har solgt slagterigrunden i Odense og Kalvebod Brygge.«
Bedre parkeringsforhold er blandt transportminister Lars Barfoeds tre fokusområder, når det gælder bedre samspil i hovedstadens trafik. De to andre punkter er bedre samarbejde på tværs af trafikselskaber og trafikformer om trafikinformation samt bedre løsninger inden for intelligent trafikstyring.