Elektrificering er godt for kunderne
Elektrificering er godt for kunderne
DSB glæder sig over, at der er kommet en aftale i hus om at elektrificere strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov senest i 2015.
»Det er en vigtig og glædelig beslutning, der er truffet i dag at elektrificere af strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov. Ikke bare for kunderne og for DSB, men også for miljøet og økonomien. Det vil på lidt længere sigt afhjælpe DSB’s trængte materielsituation,« siger vicedirektør i trafik og planlægning i DSB, Ove Dahl Kristensen.
DSB oplever i øjeblikket en kundevækst seks procentt. Hvis væksten fortsætter er der brug for flere siddepladser overalt i landet. En elektrificering af strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov gør det muligt at bruge el-tog på den strækning helt fra København. Det betyder, at DSB kan skaffe flere pladser ved at købe el-tog frem for dieseltog.
»Og det er der betydeligt mere perspektiv i, fordi DSB med de elektrificeringer, der følger efter til Rødby og på den nye bane mellem København og Ringsted hen ad vejen får brug for flere el-tog,« siger Ove Dahl Kristensen.
Samtidigt bliver der frigjort 10 IC3-dieseltog, der kan anvendes til at indsætte flere pladser på de øvrige strækninger, og dermed betjene kunder i andre dele af landet, hvor der ikke er elektrificeret.
»DSB vil straks gå i gang med at planlægge, hvordan vi bedst får anskaffet el-tog både på kort og længere sigt, og sikrer at flest mulige kunder får glæde af de frigjorte togsæt,« siger Ove Dahl Kristensen.
Aftaleparterne er blevet enige om at afsætte knap 1,2 mia. kr. fra 2012-2015 til elektrificering af ruten mellem Lunderskov og Esbjerg. Det betyder, at det fra 2015 vil være muligt at køre fra København til Esbjerg i el-tog.
Læs aftalen her: http://trm.dk/da/publikationer/2012/politisk+aftale+om+elektrificering+af+jernbanen+mv/
Læs også: Alternative materiel-strategier - som konsekvens af IC4