DSB’s præcision skal i Europas top 3
DSB’s præcision skal i Europas top 3
Togenes rettidighed skal fremover tælles i sekunder. Målet er at halvere antallet af forsinkede tog
»DSB skal levere dansk togdrift i europæisk topklasse, og vi har derfor søsat en meget ambitiøs plan, der hedder 'Kunder til Tiden'. Den skal hæve rettidigheden for vores tog,« siger Søren Eriksen.
»Målet er klart. DSB skal i de kommende år – frem mod 2020 – halvere antallet af de fejl og hændelser, der i dag generer kunderne, og som betyder, at vores kunder i Fjern- & Regionaltog i dag i gennemsnit er ca. 200 sekunder forsinket på hver eneste rejse. Vi skal ned på 90 sekunder pr. rejse. Tilsvarende for S-tog, her er kunderne i dag i gennemsnit 66 sekunder forsinket, og det tal skal ned på 45 sekunder,« siger Søren Eriksen og fortsætter:
»For at DSB kan forbedre rettidigheden i en sådan grad kræver det, at vi i de næste 10 år foretager en gennemgribende modernisering og nytænkning,« siger Søren Eriksen.
Hvert sekund tæller
DSB sender de hidtidige rettidighedsmål på henholdsvis 90 procent rettidige fjern- og regionaltog og 95 procent rettidige S-tog på pension. Fremover skal rettidigheden opgøres som det antal sekunder, en kunde i gennemsnit er forsinket pr. rejse. Der tælles fra første forsinkede sekund – og altså ikke som hidtil først efter 5 minutter og 59 sekunder for Fjern- & Regionaltog og 2minutter og 29 sekunder for S-tog. Og som noget nyt tæller også aflyste tog med i opgørelsen af forsinkelserne, fordi de også påvirker kunderne.
»Hvert sekund tæller – for sekunder kan hurtigt blive til minutter og timer.Og forsinkelserne rammer rigtig mange af vores kunder, fordi forsinkelserne ofte skaber en dominoeffekt til andre tog. Men vi skal også lære vores kunder, at de skal møde på stationen et par minutter, før toget kører – for nu kører toget til tiden, og vi venter ikke længere på de passagerer, der møder op i sidste
øjeblik.«
DSB måler præcision
Et af de første tiltag i den proces bliver at udskifte de lidt støvede begreber ’regularitet’ og ’rettidighed’med præcision, der i højere grad signalerer målsætningen om, at kunderne skal ankomme på slaget:
»Du bli’r, hvad du måler.Og når DSB måler præcision, som kunderne oplever den, får vi et bedre udgangspunkt for at forbedre den. Når det er vores mål at være præcise, er det indlysende, at præcision skal gennemsyre samtlige aktiviteter i alle produktionsled,« pointerer Søren Eriksen.
Fakta om Kunder til tiden
DSB har afsat 500 millioner kroner til programmet
”Kunder Til Tiden”.
Pengene kommer fra den aftale, som DSB indgik med
AnsaldoBreda i maj 2009, og målet er i de kommende år
at halvere antallet af fejl og hændelser, der forsinker
togene og DSB’s kunder.