DSB’s IC4-planer er uændrede

DSB’s IC4-planer er uændrede

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
23. april 2009 kl. 11:18

DSB gør, hvad vi hele tiden har sagt, og der er absolut ingen ændringer i planerne for indsættelse af IC4-togene i forhold til tidligere udmeldinger fra DSB.

DSB har indtil videre overtaget otte af de 14 krævede enkeltkørende IC4-togsæt, og hvis de sidste togsæt leveres inden udgangen af maj og uden for mange fejl, er det fortsat planen, at de indsættes i drift mellem landsdelene.

Ultimatum stadig ikke efterlevet

- Jeg vil gerne understrege, at Ansaldobreda endnu ikke har indfriet ultimatummet. Det ved vi først med udgangen af maj, men jeg er nødt til at sige, at der stadig er mange fejl på de IC4-tog, vi har modtaget. Og med baggrund i det historiske forløb og den beklageligvis alt for langsommelige levering af disse tog, forholder jeg mig derfor stadig kritisk afventende, fastslår DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter:

- Jeg kan naturligvis ikke udsætte vores kunder for nogle tog, som er så fejlbehæftede, at passagererne skal leve med forsinkelser og uregelmæssig drift. Som det hele tiden har været planen, har DSB hidtil koncentreret sig om at opnå flest mulige driftserfaringer og flest muligt kørte kilometer med få togsæt for på den måde at finde de fejl, de måtte have. Nu er vi imidlertid i den fase, hvor det er muligt at køre med flere af togsættene i de allerede fastlagte afgange.

Typegodkendelse til sammenkobling

Søren Eriksen glæder sig over, at Ansaldobreda nu har afleveret ansøgning om typegodkendelse til sammenkobling mellem togsættene, som det forudsættes i ultimatummet.  

- Det er positivt, at vi nu er nået til den milepæl, at ansøgningen om typegodkendelse til kørsel med sammenkobling nu er afleveret, men det er jo ikke det samme som at få en godkendelse - selvom det selvfølgelig er mit håb, siger Søren Eriksen.

 Forudsat at Ansaldobreda leverer de lovede 14 enkeltkørende togsæt samt endnu et togsæt, som er godkendt til sammenkobling, er DSB naturligvis klar til at indsætte flere enkeltkørende togsæt i nye afgange til glæde for kunderne. Takten i indsættelsen for IC4-togene vil afhænge af, hvor mange fejl der er på de tog, DSB får leveret, og i hvilken takt de leveres.