DSB's erhvervskort boomer
DSB's erhvervskort boomer
I 2007 solgte erhvervskortet for 22 millioner kroner. I 2008 er salget fordoblet til 44,4 millioner. DSB forventer, at omsætningen fordobles igen i 2009.
»Virksomhederne kan med erhvervskortet tilbyde et personalegode, som både gavner miljøet og medarbejderne. Og det tiltrækker alle typer af arbejdspladser i hovedstaden,« siger Allan Hotchkiss, salgschef i DSB S-tog.
Erhvervskortet er som et almindeligt pendlerkort, bare billigere. Betalingen sker over de ansattes løn, før skat. Derudover giver samarbejdet i hovedstaden mellem Movia, Metro og DSB en yderligere rabat på 11 procent. Derved kan en pendler med erhvervskort spare op til 4.000 kroner om året.
»Det er svært at finde parkering i København, og når Stog, bus og metro går lige til døren, så er det en ekstra motivation til at være med,« siger Allan Hotchkiss.
I 2008 blev der solgt 10.426 erhvervskort, hvoraf knap halvdelen (5.046) var nye erhvervskortpendlere, som ikke har brugt ordningen inden for det sidste halve år.
Store virksomheder
En af de virksomheder, som nyder gavn af erhvervskortet, er DI, det tidligere Dansk Industri, med adresse på Rådhuspladsen i København, hvor det koster 25 kroner i timen at parkere. 90 ud af 600 medarbejdere benytter sig af erhvervskortet, og en af dem er sekretær Betina Høireby.
»Det er et fremragende personalegode, især med de umulige p-forhold, der er i city. Og så slipper man som medarbejder for at skulle forny sit kort, idet det gælder for et halvt eller helt år ad gangen,« siger Betina Høireby.
Under 35 km til arbejde
Den 1. april kommer 50.000 ansatte i Københavns Kommune med i ordningen, og det forventes at give et mersalg på ca. 1.500 kort. Dermed bliver kommunen den foreløbigt største aktør i erhvervskort, som primært er en succes i hovedstadsområdet. For at få et erhvervskort skal man nemlig frasige sig befordringsfradraget hos Skat.
»Har man mere end 35 km til arbejde, kan erhvervskortet ikke konkurrere med befordringsfradraget. Derfor er det typisk virksomheder i hovedstadsområdet, der har gavn af ordningen,« siger Allan Hotchkiss, salgschef, DSB S-tog.
Opfylder strategi Erhvervskortet opfylder den samlede strategi i DSB's forandringsprojekt Sporskifte 2010, som skal udvikle DSB til en moderne kommerciel servicevirksomhed med godt omdømme.
»Erhvervskortet passer fint med den stigende anerkendelse af de miljømæssige fordele ved offentlig transport. Det skaber kvalitet for borgerne, idet man kan bruge sin tid fornuftigt i toget til og fra arbejde. Samtidig giver det en vækst i antallet af passagerer,« siger kommerciel direktør i DSB, Mogens Jønck.
De største private aktører, som er tilmeldt ordningen, er Danske Bank efterfulgt af Nordea. Omkort tid følger Region Hovedstaden, samt flere andre store virksomheder.