DSB's biler bliver grønnere
DSB's biler bliver grønnere
DSB sælger sin bilpark og leaser i stedet nye biler. Til gavn for både sikkerhed, miljø og DSB's økonomi
Der skal tages hensyn til miljøet – også når det gælder DSB's biler.
Indtil for nylig havde DSB 59 personbiler og 176 varevogne, men hele bilparken bliver nu skiftet ud på en måde, der er god for både miljøet og for DSB's økonomi. Den nye bilpark ventes at give en halvering af brændstofforbruget på DSB's biler. Forklaringen er ikke mindst, at de nye biler har mindre motorer end de mange tidligere bilmodeller, og at 95 procent af de nye biler kører på diesel. Det er også en stor forskel fra tidligere, da en tredjedel af bilerne kørte på benzin.
DSB sparer tid og penge
De første nye biler er kommet, og DSB kommer både til at tjene og spare penge på udskiftningen. De nye biler er nemlig leasede og dermed ikke ejet af DSB. Ud over at spare penge på den lange bane ved at lease, så sparer DSB også administration. Firmaet Autolease, som den nye aftale er indgået med, sørger både for reparationer og service af bilerne, for dæk til sommer- og vinterbrug – og for vejhjælp og erstatningsbiler, hvis det bliver nødvendigt.
Gevinst for miljøet
En analyse af DSB's bilbehov har herudover vist, at DSB ikke har brug for helt det antal biler, man før har haft. Derfor bliver den nye og grønnere bilpark på 75 færre biler end tidligere.
Manden bag den nye bilpolitik er Kim Guldbrandsen fra DSB Koncernindkøb, og han har svært ved at skjule tilfredsheden:
»Vi får bedre biler, både hvad angår sikkerhed og miljø. DSB sparer udgifter til administration, til nyinvesteringer samt en masse tid på ikke længere at skulle køre på værksted og til syn. Den nye bilpolitik giver samtidig medarbejderne ensartede og overskuelige retningslinjer – og den grønnere bilpark understøtter DSB's grønne image.«
Bilpark med mindre CO2-forbrug
• Med den nye aftale halverer DSB udledningen af CO2 fra bilparken.
• DSB's tjenestebiler udleder mellem 109 og 119 gram CO2 pr. kørt kilometer. Til sammenligning er Statens miljøkrav maksimalt 140 gram pr. kørt kilometer.
• Alle dieselbiler har partikelfiltre.
• Den nye miljøvenlige leasingaftale gør det muligt for DSB at aflevere CO2-regnskab på bilerne.