DSB vinder klimapris
DSB vinder klimapris
”Vinder af Climate Cup 2009 Strategiprisen” står der på det lille guldfarvede skilt, som DSB’s miljøchef Jesper Mølgård i sidste uge stolt bar med sig ud af Bella Center i København
Kærkommen anerkendelse og rygklap
Bella Center dannede i sidste uge for tredje gang rammen om Nordeuropas største klimakonference kaldet ”Nordic Climate Solutions”, hvor over 1.000 nordiske og internationale eksperter og beslutningstagere inden for erhverv, miljøorganisationer, politik og økonomi deltog.
Og som afslutning på konferencen blev der uddelt seks klimapriser i fire kategorier og en hovedpris, hvor DSB’s miljøchef foran blandt andre Kronprins Frederik og talrige pressefotografers kameraer i kategorien ”Strategiprisen” blev belønnet for virksomhedens arbejde for at skabe klimavenlige løsninger.
»Det er da en kærkommen anerkendelse og et rygklap at modtage en pris for vores indsats for klimaet. Vi har i årtier arbejdet strategisk, praktisk og målrettet på at mindske vores klima- og miljøbelastning og på at skabe langsigtede og bæredygtige løsninger,« forklarer Jesper Mølgård.
»Det sidste års tid har vi fået suppleret vores arbejde med en ny vision for DSB, hvor vægten er lagt på bæredygtighed og en markant grøn linje i vores logo, markedsføring og klima- og miljøkommunikation til danskerne. Og det er den engagerede indsats, som vi nu begynder at høste frugten af,« vurderer miljøchefen og henviser blandt andet til, at danskernes i stigende grad også synes, at DSB er troværdige, når vi siger, at vi er en miljøansvarlig virksomhed. Det viser den seneste omdømmeundersøgelse, hvor DSB’s miljøansvarlighed i 2. kvartal er steget med hele 4,3 point siden 1. kvartal 2009.
»Så DSB’s grønne image har medvind for tiden, og vi befinder os midt i en stærk og sund udvikling. Vi er dog stadig ikke perfekte. DSB kan selvfølgelig blive dygtigere og endnu mere bevidste på klima- og miljøområdet. Og det arbejder mange af DSB’s medarbejdere hele tiden entusiastisk på, at vi bliver,« siger Jesper Mølgård.
Vigtigt signal til politikere
Strategiprisen, som DSB modtog, sætter fokus på, hvordan klima kommer til udtryk i virksomhedens forretningsstrategi for at imødekomme de risici og muligheder klimaforandringerne medfører – og det virksomheden vil, gør og påregner at få ud af deres klimaindsats. Koncerndirektør i Novo Nordisk og formand for dommerpanelet bag Climate Cup, Lise Kingo, forklarer betydningen af prisen:
»Ved at vise initiativ, mod til at tænke anderledes og konkrete resultater, sender vi et vigtigt signal til politikerne og viser, at vækst kan skabes på en mere bæredygtig måde. Climate Cup belønner innovation og lederskab, og de gode eksempler kan inspirere endnu flere til at udvikle og realisere gode, bæredygtige løsninger, som kan fungere i hverdagen.«