DSB vil i dialog med danskerne
DSB vil i dialog med danskerne
Ikke mindst problemerne forårsaget af den hårde vinter har medført hård kritik af DSB. Derfor tager DSB's koncernledelse i uge 3 på turné i det ganske land for at komme i dialog med kunder og politikere.
Det hårde vintervejr har skabt forsinkelser, aflysninger - og frustrationer ude på de danske togperroner, og det har medført hård kritik af DSB.
Det tager DSB's ledelse nu konsekvensen af. Blandt andet derfor tager DSB's ledelse i uge 3 på dialogturné, når det såkaldte dialogtog ruller.
Her vil på skift DSB's administrende direktør Søren Eriksen og tre af hans fem kolleger i koncernledelsen, Gert Frost, Frank Olesen og Mogens Jønck, over fire dage mødes med kunder og politikere på de danske stationer.
Formålet er at komme i dialog med danskerne. At skabe synlighed om DSB og DSB’s visioner. At vise, hvad DSB gør på produkt- og servicesiden. Og ikke mindst at lytte til kunder og lokalpolitikere i et forsøg på sammen at lancere løsninger på regionale og lokale udfordringer og indsamle ideer fra regionerne.
»DSB vil meget gerne endnu mere i øjenhøjde med vores kunder og med danskerne i det hele taget. Vi mærker jo også i denne tid, at vi er udsat for en til tider hård kritik i medierne og ude på perronerne. Derfor tager vi dette initiativ,« siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter:
»Du kan godt sige, at det er inspireret af politikere i valgkamp. Vi skal også ud 'at stemme dørklokker', ud at møde danskerne på deres hjemmebane og fortælle dem om alle de gode ting, vi faktisk gør, og høre på dem og se, om vi kan finde nogle løsninger på nogle af de ting, de kunne tænke sig anderledes fra DSB's side.«
Mange tilfredse kunder
Selvom DSB i den seneste kundetilfredshedsmåling har den højeste kundetilfredshed i ti år, og selvom DSB's omdømme i befolkningen ikke har været højere i mange år, så ved vi selvfølgelig godt, at der også findes en lidt anden og måske mere negativ opfattelse af DSB. Ikke mindst efter den seneste tids snekaos, men især også hos dem, der enten slet ikke kører med tog eller kun gør det sjældent. Disse kritiske røster vil DSB gerne i dialog med.
»Vi kommer her for at lytte. Lytte til vores faste pendlere, fritidsbrugerne, dem der kun bruger os sjældent, og selvfølgelig også dem, der aldrig bruger os. Hvad synes de, vi gør godt? Og hvad vil de gerne have mere af? Vi håber, at vi kan få nogle gode ideer med hjem, så vi fremover kan arbejde på at levere et endnu bedre produkt til danskerne,« siger Søren Eriksen.
Mange billige togbilletter
Når det er sagt, så dukker DSB dog ikke nakken.
»Vi kan langt hen ad vejen stå inde for vores produkt. Toget er et rigtig godt alternativ til bilen for mange danskere. År for år har vi forbedret rettidigheden, vi leverer mange nye produkter og har mange gode tilbud på billige billetter, og endelig er toget et langt mere klimarigtigt transportvalg.«
På det seneste har der været debat om, at toget er for dyrt. Men det er ikke helt i overensstemmelse med virkeligheden.
Dels konkluderede en undersøgelse fra COWI for et år siden, at prisen for faste pendlere i København er blandt de billigste sammenlignet med andre storbyer i Europa. Undersøgelsen viste også, at København er billigst i Skandinavien på både klippekort og periodekort.
»Og DSB har aldrig haft så mange billige tilbudsbilletter i form af for eksempel Orange-billetter. Fx kan man nu rejse så langt som fra København til Aalborg for ned til 79 kroner. Det siges ligeledes ofte, at det ikke kan betale sig at tage toget frem for bilen, når hele familien skal mellem landsdelene, men det kan det faktisk,« fastslår Søren Eriksen.
Med en DSB Familie-billet kan mor, far og op til fire børn fx få helt op til 63 procents rabat på kontantbilletten, og dermed kan turen gøres langt billigere med tog end med bil.
Her kommer dialogtoget
17.1. København - Sorø - Ringsted - Borup
19.1. Taastrup - Valby Langgade - Vanløse - Flintholm - Ryparken -Svanemøllen
20.1. Herning - Vejle - Århus
21.1. Esbjerg - Fredericia - Odense