DSB: Vi får IC4-tog i den kvalitet, vi har bestilt
DSB: Vi får IC4-tog i den kvalitet, vi har bestilt
’Jeg er glad for at kunne sige, at IC4-togene er leverandørens, og at ingen – absolut ingen – tog vil blive leveret til DSB, før de er i orden og i den kvalitet, vi har bestilt,’ fastslår DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.
Ingeniøren har i dag lagt nogle billeder af IC4-togene ud på sin hjemmeside sammen med en artikel, hvor en professor fra Aalborg Universitet kritiserer den måde, AnsaldoBreda opbevarer IC4-togene på fabrikken i Pistoia i Norditalien.
- Det er svært for mig at vurdere, hvor meget disse billeder egentlig dokumenterer. Derfor er jeg også meget glad for at kunne slå to ting fast, siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter:
- For det første har DSB for et par måneder siden ansat det anerkendte forsikringsselskab Lloyd til at gennemgå samtlige processer omkring opbevaring af IC4-togene på fabrikken i Norditalien, og hvis der måtte vise sig nogen som helst problemer, vil de ikke kunne leveres til DSB. Og for det andet har DSB via kontrakten med AnsaldoBreda sikret sig, at hvert eneste togsæt skal inspiceres og nøje gennemgås, inden DSB overtager dem. Skulle denne inspektion vise det mindste problem af denne karakter, skal eventuelle skader udbedres, før DSB vil overtage togene. Dette er meget præcist beskrevet i kontrakten.
- Og lad mig i øvrigt minde om, at IC4-togene – indtil de er 100 procent færdige, i orden og i den kvalitet, vi har bestilt dem – tilhører AnsaldoBreda, siger Søren Eriksen
I artiklen på Ingeniørens hjemmeside er professor Karl Brian Nielsen fra Aalborg Universitet citeret for at sige: »Det er lidt rystende, at fabrikkens kvalitetssikring svigter, men også at DSB som bygherre ikke har haft mere styr på den udviklingsproces, som de har kastet sig ud i.«
Hertil siger Søren Eriksen:
- Jeg tillader mig at undre mig over, hvordan Karl Brian Nielsen kan vurdere IC4-togenes tilstand ud fra disse billeder. Han har ikke selv set togene, men det må stå for hans regning. Så letkøbt arbejder vi ikke i DSB, og jeg kan forsikre, at de tog, DSB vil modtage, til punkt og prikke opfylder alle kontraktens krav. Det gælder naturligvis også samlekvalitet og rustbeskyttelse.