DSB undersøger filter til IC4

DSB undersøger filter til IC4

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
29. maj 2009 kl. 15:20

DSB har besluttet at iværksætte en undersøgelse, der skal vise, hvordan miljøpåvirkningen fra DSB's IC4-tog kan mindskes ved eventuelt at eftermontere filtre på IC4-togenes motorer. Som det fremgik på pressemødet den 20. maj, hvor DSB offentliggjorde sin beslutning om at fortsætte samarbejdet med Ansaldobreda, skal en del af Ansaldobredas afslag i prisen bruges til miljøforbedringer.
 
- Ønsket er at finde en løsning, der kan nedbringe IC4-togets miljø-belastning, og det forventer vi også kan lade sig gøre. Men vi kan ikke lægge os endeligt fast på en bestemt teknisk løsning, før vi ved, præcis hvordan toget reagerer, siger direktør Frank Olesen, DSB Fjern- & Regionaltog
 
Der er fordele og ulemper ved forskellige løsninger, og det er denne afklaring, der nu sættes i gang. Eksempelvis kan katalysatorer rense udstødningen for sodpartikler og kræver ikke megen vedligehold, mens SCR-teknik også renser røgen for kvælstofilter. SCR-løsningen kræver tankanlæg spredt ud over landet til påfyldning af urea, der tilsættes udstødningsrøgen under drift.
 
Uanset hvilken løsning DSB måtte vælge, vil den bidrage til en markant mindre miljøbelastning og øge den miljømæssige afstand mellem tog og bil endnu mere. Med SCR-teknik er det muligt at fjerne stort set alle partikler og cirka 90 procent af kvælstofilterne (NOx), hvilket vil give en mærkbar effekt på nærmiljøet langs jernbanen.
 
Arbejdet med eftermontering af røggasrensning er delt i to. De første 14 togsæt tilhører fortsat Ansaldobreda, og montering af ekstra udstyr kræver en aftale med togleverandøren. De togsæt, der er typegodkendt til sammenkobling, tilhører DSB, og der er netop nu kun et typegodkendt togsæt i Danmark. I november kommer der et tog, i februar endnu et og fra april kommer der tre togsæt om måneden.
 
- Ud over en grundig teknisk analyse, skal vi vurdere, hvilken betydning eftermontering kan få for togets myndighedsgodkendelse. Ansaldobredas togsæt kan vi ikke pille ved, før vi har en juridisk afklaring, der bl.a. skal kortlægge forsikringsmæssige spørgsmål, siger direktør Frank Olesen, DSB Fjern- & Regionaltog.
 
Han forventer, at den tekniske analyse vil være klar om trekvart år.

Niels-Martin Methmann