DSB tæt på rettidighedsrekord i 2014
DSB tæt på rettidighedsrekord i 2014
2014 blev et godt år for togenes rettidighed, hvor sporarbejder, personpåkørsler, kabeltyverier og skybrud satte deres præg på trafikken. Især på S-tog, der lå rekordhøjt med 97,3 procent tog til tiden.
Hele 94,1 procent af alle Fjern- & Regionaltog ankom til tiden i et år. Det er 0,2 procentpoint fra rekordåret 2012 og det næstbedste resultat for Fjern- & Regionaltog, der er målt med den nuværende opgørelsesmetode.
Direktør for DSB Operation Anders Egehus, der er ansvarlig for den daglige togdrift, forklarer resultatet med, at Banedanmark og DSB blandt andet er blevet bedre til at planlægge trafikken under sporarbejder.
”Vi fastholder det flotte resultat i et år med et meget højt antal sporarbejder. Det vidner om en flot indsats af vores medarbejdere, når vi sammen med Banedanmark har kunnet levere så god en rettidighed. Jeg vil især gerne fremhæve den stærke rettidighedskultur hos vores kørende personale som en medvirkende årsag,” siger direktør for Operation i DSB Anders Egehus, der er ansvarlig for den daglige togdrift.
Også DSB Øresund kom samlet set godt igennem 2014 med en togrettidighed inklusiv aflysninger på 90,1%.
I 2014 slog S-tog rekord med 97,3 procent tog til tiden og har næsten hvert år siden 2005, som var det første år med den nye skrappere opgørelsesmetode, øget rettidigheden. Det ændrer imidlertid ikke ved Anders Egehus’ ambition om, det skal blive endnu bedre.
”Det bliver nok aldrig 100 procent, men vi fortsætter arbejdet med et skarpt fokus på rettidigheden - eksempelvis i forhold til passagerernes brug af S-toget. Viser det sig eksempelvis, at S-toget bruger 10-15 sekunder mere end beregnet på en station, fordi antallet af passagerer på stationen er steget, så forsøger vi at finjustere køreplanen, uden den samlede rejsetid bliver længere,” siger Anders Egehus.
De erfaringer, som DSB har gjort sig på S-tog, og som gør, at S-tog i 2014 lå rekordhøjt, overfører og bruger DSB på Fjern- & Regionaltog og Øresund.
Årets resultat |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
|
Fjern- & Regionaltog 5:59* |
94,1 |
92,9 |
94,3 |
90,6 |
89,7 |
|
Pålidelighed |
98,9 |
98,4 |
99,1 |
97,5 |
97,6 |
|
Øresund 4:59 inkl. aflysninger* |
90,1 |
90,5 |
90,3 |
83,1 |
81,3 |
|
S-tog 2:29 |
97,3 |
96,7 |
96,1 |
94,7 |
94,0 |
|
Pålidelighed |
98,2 |
97,5 |
97,2 |
96,7 |
95,9 |
* Målepunkter i DSB’s trafikkontrakter med Transportministeriet. På Fjern- & Regionaltog er der en tolerance over for forsinkelser på 5 minutter og 59 sekunder, på Øresund 4 minutter og 59 sekunder inklusiv aflysninger og S-tog 2 minutter og 29 sekunder. Begrebet pålidelighed dækker over andelen af afgange, der ikke er aflyste.