DSB tager konkurrencen med sindsro
DSB tager konkurrencen med sindsro
I en kronik i Jyllands-Posten i fredags tegner Arriva-direktør Johnny Hansen et skønmaleri af sit togselskabs fortræffeligheder. DSB hilser konkurrence velkommen
Tomme tønder buldrer mest.
Sådan kan man vel bedst betegne Arriva-direktør Johnny Hansens indlæg i fredagens udgave af Jyllands-Posten. Johnny Hansen forsøger at føre sandhedsbevis for, hvilke herligheder de danske togpassagerer vil opleve, hvis blot myndighederne udliciterer al togdrift – læs: forærer trafikken til Arriva.
»Johnny Hansen gør det, han er bedst til: At fordreje tingene, så det tager sig ud, som om han leverer noget, som DSB ikke kan, og det er selvfølgelig noget sludder. Og meget interessant skriver han, at der kun ’ét sted i Danmark har været en egentlig konkurrenceudsættelse, i Midt- og Vestjylland’. Han går altså let og behændigt uden om danmarkshistoriens største udbud på Kystbanen, som DSBFirst vandt overbevisende foran blandt andre Arriva i sommeren 2007,« siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.
DSB frygter på ingen måde konkurrencen fra andre operatører, understreger direktøren.
»Tværtimod! DSB har vist sig meget konkurrencedygtig på Kystbanen, ligesom vi i dag er Sveriges næststørste operatør på passagertrafik. Vi tager konkurrence med sindsro,« fastslår Søren Eriksen.
Sammenligner æbler og pærer
Ifølge Søren Eriksen sammenligner Johnny Hansen æbler og pærer og fordrejer bevidst tingene til sin egen fordel.
En række eksempler:
Arriva leverer togtrafik ’til betydeligt lavere omkostninger’. En sandhed med modifikationer.:
»Her sammenligner Johnny Hansen æbler og pærer. Populært sagt leverer han bustrafik på skinner i den simple regionaltogstrafik i Midt- og Vestjylland, og det kan han – og alle andre – naturligvis gøre til lavere omkostninger, end DSB’s langt mere komplicerede InterCity-trafik. Arriva kører jo helt uden togservice og togpersonale – så er det altså ikke så svært at holde omkostningerne nede. Dertil kommer DSB’s afskrivninger på fx stationer og billetautomater mv.,« siger Søren Eriksen.
Kører på grøn strøm
’Arriva driver Danmarks mest præcise tog’. Forkert! DSB kørte på midt- og vest-strækningerne med en præcision, der var mindst lige så god som Arrivas i dag, dengang DSB drev strækningerne, og på sammenlignelige sidebaner som fx Grenåbanen og Svendborgbanen kører DSB i dag med lige så høj rettidighed som Arriva.
’Resten af togområdet er mere forurenende’ end Arriva. Passer ikke.
»Miljø- og klima-belastningen af fx DSB’s MR-tog og Desiro-tog på sidebanerne er meget lig Arrivas fra Lint- og MR-materiel i Midt- og Vestjylland. Og på for eksempel S-banen og Kystbanen kører DSB med el-tog på grøn strøm, hvilket er fuldstændig CO2-neutralt. Endelig skal det nævnes, at når DSB om få år har indfaset IC4 fuldt ud, så råder DSB over en af Europas yngste togflåder,« siger Søren Eriksen, der tørt bemærker, at der måske er en grund til, at DSB i omdømmemålingerne ligger højere end Arriva – senest dokumenteret i Reputation Institutes årlige sammenlignende analyse, hvor DSB ligger fem point over Arriva.
Hvor bliver togene af, Johnny?
Johnny Hansen mener, at Arriva er mere innovative end DSB. En påstand, der kalder på et smil fra DSB’s administrerende direktør.
»I årevis har Johnny Hansen sagt, at han ville konkurrere med DSB i InterCity-trafikken mellem landsdelene i såkaldt fri trafik. Senest har Johnny Hansen i medierne bebudet, at han fra august i år vil indsætte sine langsomme Coradia Lint-tog på strækningerne mellem Odense og Århus og mellem Århus og Aalborg. Men det bliver ved snakken. Hvis DSB skulle udvise samme innovation som Arriva, så ville vi jo køre med damplokomotiver endnu,« smiler Søren Eriksen.
Arriva har ansøgt Banedanmark om adgang til fra august at køre InterCityLyn-trafik på hovedstrækningen mellem landsdelene – med ganske få afgange og med dårligere og langsommere materiel end DSB. Til at udføre trafikken vil Arriva indsætte de velkendte Coradia Lint-tog, der kører 120 km/t, mens DSB i lyntogstrafikken kører med det langt bedre IC3-, IR4- og IC4-materiel, der kører op til 180 km/t.
»Jeg er ikke imponeret – især ikke hvis Arriva vil gøre det her uden at indkøbe nyt materiel. Med én afgang i hver retning dagligt lørdag og søndag er det jo et rimeligt ufleksibelt produkt, Arriva tilbyder, og det er tilmed langsommere og mindre komfortabelt end det, kunderne er vant til hos os. Men lad os nu se, om det overhovedet bliver til noget,« siger Søren Eriksen
Skulle Arriva gøre alvor af planerne, vil deres Coradia Lint-tog være op til 19 minutter langsommere end DSB’s InterCityLyn-tog mellem Odense og Århus H og op til 18 minutter langsommere mellem Århus H og Aalborg. Udover kortere rejsetider tilbyder DSB’s InterCity- og InterCityLyn-tog også DSB 1’, Stillezone, salgsvogn og reklamefrit internet.