DSB står til at fordoble Øresundstrafik

DSB står til at fordoble Øresundstrafik

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. januar 2008 kl. 14:23
Skånetrafiken siger nu, at man forventer, at man vil tildele DSBFirst den såkaldte länsgrænseoverskridende trafik i Sydsverige Såvel den danske klageret som to instanser i Sverige har nu pure afvist SJ’s klager over Øresundsudbuddet. Kort før jul meddelte den svenske Kammarrätten i Göteborg, at man på alle punkter havde afvist SJ’s klage over Øresundsudbuddet, og få dage senere meddelte SJ, at man accepterede rettens beslutning og ikke ville gå videre med klagen til endnu en retsinstans. Dermed er Skånetrafiken klar til at underskrive kontrakten om Øresundstrafikken med DSBFirst – ifølge Danmarks Radios P1 – allerede på fredag, den 11. januar. Gennembrud for DSB Og ikke nok med det. Ifølge P1 er Skånetrafiken og de sydsvenske län, som svarer til de tidligere danske amter, nu også klar til at tildele DSBFirst den såkaldte länsgrænseoverskridende trafik i Sydsverige. »Såfremt vi får denne mertrafik, betyder det rigtig meget for os. Det er et gennembrud for DSB. Det er mere end en fordobling af togkilometer i forhold til Øresundsudbuddet, som vi vandt i sommer. Den trafik, vi nu skal køre i Sverige, svarer til al vores trafik i Jylland« siger DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen. Hermed kommer DSB’s svenske aktiviteter til at udgøre hele 25 procent af det samlede antal togkilometer, DSB kører i Danmark – 35 procent, hvis man ser bort fra S-tog. Helt præcis betyder det i Sverige, at DSBFirst skal køre togtrafikken hele vejen til Göteborg, til Alvesta (i retning mod Kalmar) og til Karlskrona. DSBFirst bliver dermed den altdominerende togoperatør i Sydsverige –antallet af togkilometer udvides fra de oprindelige cirka fem millioner til nu 12 millioner. DSBFirst eneoperatør DSBFirst bliver dermed eneoperatør i hele Øresundstrafiksystemet, hvilket alt andet lige skaber en unik mulighed for at opnå bedre rettidighed, færre aflysninger, mere optimal anvendelse af personalet med videre. »At det er den samme operatør gør også, at det bliver en ensartet rejseoplevelse. At vi vil kunne lave et produkt, der hænger endnu bedre sammen,« siger Søren Eriksen. Det svarer også til Skåetrafikens forventninger. Til DR’s P1 siger trafikdirektør Gösta Ahlberg: »Har man hele systemet, må man også tage hele ansvaret, og man kan optimere det på en helt ny og bedre måde.« DSBFirst skal derfor nu i gang med at ansætte yderligere omkring 150 mand ekstra i Sydsverige, primært lokomotivførere og togpersonale, udover de 600 mand man allerede er i gang med at ansætte.