DSB skal være blandt de bedste i Europa

DSB skal være blandt de bedste i Europa

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
26. februar 2008 kl. 10:51

DSB skal kunne konkurrere mod og vinde over stærke togvirksomheder i Europa. Derfor skal der forandringer til, siger adm. direktør Søren Eriksen

DSB skal være blandt de allerbedste jernbanevirksomheder i Europa. Så præcist kan målet for Sporskifte 2010 formuleres. For selv om det går godt for DSB, selv omvirksomheden tjener penge og vinder udbud på togstrækninger både i Sverige og herhjemme, er det ikke nok. DSB’s omkostninger er for høje, og hvis turen skal fortsætte ad det samme opadgående økonomiske spor, er der nødt til at ske forandringer.


Konkurrencen lurer

»Konkurrencen kommer stille og roligt, men effektivt, og hvis vi skal bevare vores danske forretning og eksisterende strækninger – og samtidig vinde udbud, skal der forandringer til. Og der skal flere kunder til,« siger adm. direktør Søren Eriksen og uddyber:


»Vi skal gøre os fortjent til at være på togmarkedet på alle niveauer. Derfor handler det her sporskifte også om, at vi skal blive rigtig gode til at vinde endnu flere udbud. Vi skal være på niveau med de største konkurrenter, hvis vi


skal bevare vores berettigelse til at være her. Og vi skal kunne konkurrere mod dem på både pris og kvalitet.«


Målet er en tredobling

Når DSB har deltaget i udbud i udlandet, har det været nødvendigt at se grundigt på, hvad det er muligt at tilbyde og til hvilken pris. Det har været lærerigt.


»Desuden har vi været rundt at besøge nogle af de bedste jernbanevirksomheder i Europa og set på, hvordan de gør. Derefter har vi kigget på, hvordan vi kan lære af dem og tage det bedste fra det, den enkelte virksomhed er stærkest til, for eksempel de mest effektive til togdrift og de bedste til kundeservice.«


I øjeblikket er den årlige vækst i passagerer for DSB én procent. Målet med Sporskifte 2010 er en årlig vækst på tre procent. For at kunne få denne tredobling i tilgangen af passagerer, skal DSB i langt højere grad levere det produkt, som kunderne har behov for.


200 mio. om året

Derfor ligger mål som bedrerengøring og information, flereperronvagter, miljøforbedringer,tilbud i togene, nyerejseprodukter og ikke mindstflere medarbejdere til at mødekunderne højt på listen.


Og det er alt sammen noget der koster kroner og øre. Mere præcist 200 millioner kroner om året i de næste fire


år. Hovedparten af pengene skal skydes i forbedringer, der kommer kunderne til gode. Derudover skal Sporskifte 2010 vurdere effektiviteten i hele DSB, ikke mindst på det administrative område.


»Men det er ikke et mål i sig selv, at vi skal være færre medarbejdere. Det her er ikke en traditionel sparerunde, og pengene kan hentes mange steder fra, og vi skal kigge på alle dele af vores virksomhed. Så det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt der er funktioner, der bliver nedlagt, eller medarbejdere, der skal omplaceres. Men for at få råd til flere medarbejdere til at møde kunderne, skal der effektiviseres andre steder,« siger Søren Eriksen.


Det er Søren Eriksens bud, at allerede efter sommerferien kommer medarbejderne til at mærke det første til Sporskifte 2010.