DSB skal blive langt bedre til at betjene kunderne
DSB skal blive langt bedre til at betjene kunderne
DSB's administrerende direktør Søren Eriksen bebuder nu massive investeringer i bedre kundebetjening. »Men det kræver øget effektivitet på alle fronter i DSB,« understreger han. Målene skal nås under overskriften Sporskifte 2010
Da DSB sidste sommer vandt udbuddene på Kystbanen, Kastrupbanen og togtrafikken i Sydsverige, var det et bevis på, at DSB kan vinde i skarp konkurrence.
»Vi vandt Øresund, men vi må ikke gøre det ringere i vores forretning til daglig, end vi gør, når vi er i udbud. Vi har været i en positiv udvikling siden sidste år med en stigning i omdømme, passagertal og rettidighed, men vi har stærkt brug for et markant løft, så vi kan fortsætte væksten,« siger adm. direktør Søren Eriksen.
Sporskifte 2010
Derfor bliver der nu fløjtet til afgang for programmet "Sporskifte 2010". Det skal sikre, at DSB bliver mere effektiv og lige til for kunderne, får et forbedret image og bliver mere konkurrencedygtig både i Danmark og udlandet. Med sporskiftet kører DSB mod større arbejdsglæde og flere tilfredse kunder, lover Søren Eriksen:
»Slaget bliver vundet ved mødet med kunderne. De medarbejdere, der er i kontakt med passagerer, skal have bedre mulighed for at betjene dem.«
Kunder prioriteres højt
Sporskifte 2010 er altså den proces, der skal til for at finde ud af, hvordan DSB’s produkt bliver bedre. Derfor ligger der ikke en fast skabelon for, hvad der skal ske i den næste tid. Men sikkert er det, at alle funktioner skal kigges efter i sømmene for at finde ud af, om arbejdet kan gøres på en anden, mere effektiv måde, som samtidig er til glæde for DSB’s mange passagerer. De penge, der spares som følge af højere effektivitet, skal hovedsageligt investeres i at gøre DSB’s produkt markant bedre.
»Vi skal overgå kundernes forventninger ved at have flere tog til tiden og bedre og meget mere trafikinformation,« forklarer Søren Eriksen og meddeler, at også rengøringen og kundernes følelse af tryghed har stor prioritet at få løftet.
»Det er givet, at vi skal trimmes, og at der skal investeres i et bedre produkt. Men hvis vi skal have flere kunder, skal vi også være flere til at møde kunderne, « fastslår Søren Eriksen.