DSB S-tog underskylder bus-episode

DSB S-tog underskylder bus-episode

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
19. august 2010 kl. 16:01

S-tog undskylder til de passagerer, der fik en kontrolafgift i Togbussen.

S-tog har i den seneste uge fået en del kritik i medierne for, hvordan de sidste ugers busdrift er forløbet. Særligt har en episode, hvor S-togsrevisorer har uddelt kontrolafgifter til passagerer, der ikke har haft mulighed for at klippe deres klippekort, givet en del negativ omtale i medierne.

DSB har haft en opfattelse af, at Arriva, der står for busdriften, om at der kun skulle køre bybusser udstyret med klippekortautomater. Blandt andet derfor valgte S-.tog at undlade at stille ekstra automater op på Virum og Sorgenfri stationer, men også fordi der ikke er strøm til dem.

”Det er rigtig ærgerligt, at det er enkeltepisoder som denne, folk vil huske, fra et sporarbejde som jeg ellers langt hen ad vejen vil betegne, som en stor succes. Specielt når man tager i betragtning, at vi siden 5. juni, hvor Danmarks største sporarbejde gik i gang, har skaffet alternative rejseruter til mere end 50.000 kunder og haft 3.500 ekstra togbusafgange i døgnet. Det er et kæmpemæssigt logistisk arbejde, der er blevet igangsat, og som indtil uge 32 - hvor driften af S-togene og togbusserne var ramt af uheld - fungerede rigtig godt og faktisk til flere kunders tilfredshed,” siger produktionsdirektør i S-tog, Lars Nordahl Lemvigh.

Han har i ugens løb flere gange dagligt stillet op til interview med Ekstra Bladet, TV2-Lorry, P4 og andre medier.

”Set i bakspejlet skulle passagerne i bussen aldrig have haft en kontrolafgift. Selv om det er passagerernes eget ansvar at sørge for gyldig billet, burde vi i situationen have lyttet til passagerne og udvist konduite. Men revisorerne gør jo kun, hvad de er blevet bedt om, og skal ikke sagsbehandle hverken i bus eller i toget, men vi skal nok være en mere forstående over for vores hårdt prøvede kunder under sporarbejdet,” siger Lars Nordahl Lemvigh, der fortæller, at kunderne i den pågældende bus, der fik en kontrolafgift, kan ringe til DSB for at få annulleret bøden.

I S-tog følger de tæt kundernes rejsebehov og forsøger så hurtigt som muligt at tilpasse antallet af togbusser herefter. Derfor er der indsat ekstra togbusser, så der i alt er 23 ekstra afgange i myldretiden. Det betyder, at der kommer to busser i træk i myldretiden, så hvis den første er fyldt, kan kunderne tage den næste.

 

Lars Flindt Pedersen