DSB renser røgen fra ME-lokomotiver
DSB renser røgen fra ME-lokomotiver
DSB’s ME-lokomotiver vil fra marts forurene væsentligt mindre. DSB har valgt at forsyne lokomotiverne, der er leveret i årene 1981 til 1986, før der blev stillet krav til udstødningen, med et emissionskit fra lokomotivfabrikken EMD i USA.
Kittet betyder, at forureningen med kvælstofilter (NOx) mindskes med cirka 34 procent, og forureningen med sod (partikler) bliver cirka 37 procent mindre. Også mængden af uforbrændt olie i udstødningen bliver mindre.
- Tvunget af omstændighederne er vi nødt til at køre med vores gamle lokomotiver længere end forventet, men nu har vi fundet en løsning, der giver en betragtelig reduktion for en rimelig udgift lokomotivernes levealder taget i betragtning, siger underdirektør Ove Dahl Kristensen, DSB Planlægning og Trafik.
DSB’s lokomotivværksted på Otto Buses Vej i København begynder at montere emissionskit i marts, og værkstedet forventer, at der kan monteres to sæt om ugen.
Der er to grunde til, at DSB har valgt at montere emissionskit på godt halvdelen af DSB’s 36 kørende ME-lokomotiver. Behovet for tog trukket af lokomotiver falder i takt med, at IC3 overtager kørslen på de sjællandske regionalbaner. Mere effektivt vedligehold på Driftsværksted Øst mindsker samtidig behovet for lokomotiver. De 20 ME-lokomotiver, der får emissionskit, er dem, DSB forventer, der kommer til at køre flest kilometer.
Den miljømæssige forbedring på cirka en tredjedel bliver opnået ved bl.a. at montere nye dyser, som sikrer en bedre forbrænding af brændstoffet i motoren. Efter monteringen opfylder lokomotiverne standarden fra de amerikanske miljømyndigheder EPA Tier 0 regulation 40 CFR Part 20.