DSB på banen i stort Stockholm-udbud

DSB på banen i stort Stockholm-udbud

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
19. august 2008 kl. 12:38

Sammen med sin franske partner, EuRailCo, har DSB lagt billet ind på at komme til at køre togene på Tunnelbanan i Stockholm, som er byens største og mest trafikerede togsystem.


Fredag den 15. august kl. 15.00 udløb fristen for at aflevere tilbud på Tunnelbanan, og DSB var sammen med sin franske partner EuRailCo på pletten allerede om formiddagen for at aflevere tilbuddet til udbudsmyndigheden, Storstockholms Lokaltrafik (SL).


DSB og EuRailCo har sammen dannet et fælles budselskab, T-banebolaget Stockholm, og bolaget blev i starten af februar i år prækvalificeret til at afgive tilbud på Tunnelbanan.


Hård slutspurt

Siden har der været arbejdet intenst for at sætte et stærkt tilbud sammen, fortæller projektchef Jan C. Lundgren fra T-banebolaget:
”Især de sidste to uger har været præget af intensivt arbejde fra hele projektteamet. Alle har virkelig ydet en kæmpe indsats. Blandt andet har vi flere gange måttet tage natten til hjælp for at nå det. Men samarbejdet har fungeret utrolig godt, og jeg har virkelig været meget imponeret af teamet,” fortæller han til DSB’s medarbejderavis, DSB i dag.


Det videre forløb

I de kommende uger skal SL læse de afleverede tilbud igennem. Ifølge Dagens Nyheter vil kampen om trafikken komme til at stå mellem seks internationale transportselskaber: MTR, Deutsche Bahn (S-Bahn Berlin), Keolis/Arriva, Svenska Tågkompaniet/Nedrailways (NS), Veolia (nuværende operatør) og DSB/EuRailCO (T-banebolaget).
Storstockholms Lokaltrafik har allerede indkaldt T-banebolaget til en præsentation af tilbuddet i slutningen af september.


En endelig afgørelse forventes først at foreligge i januar/februar 2009, og en driftsovertagelse af det vindende selskab vil ske i november 2009.