DSB og Børneulykkesfonden lancerer sikkerhedskampagne målrettet de yngre børn

20. januar 2025 kl. 12:00

Under et besøg hos 2.a på Hærvejsskolen i Rødekro har DSB og Børneulykkesfonden lanceret en ny, national sikkerhedskampagne med titlen 'Er du togklar?' målrettet de ældste børnehavebørn og de yngste skolebørn. Gennem leg og læring sætter kampagnen togsikkerhed i fokus og skaber gode og sikre togvaner blandt de yngste.

Læringsmaterialet udfolder sig i lege, en togsang, skitser til DSB-uniformer, togfløjter, pixibøger, brætspil, en quiz og diplomer med mere. Det tager togsikkerhed ned i børnehøjde, så landets børn kan færdes trygt på togstationer og nær perroner og samtidig agere gode rollemodeller, og videregive deres viden til søskende, forældre og bedsteforældre.

"Gennem de senere år har DSB gennemført adskillige kampagner målrettet de lidt ældre børn og unge. Denne gang har vi valgt at gå sammen med Børneulykkesfonden og henvende os til målgruppen af de 5-7-årige børn og sammen få grundlagt de gode vaner i en tidlig alder. Det tror vi er en god og langsigtet investering," siger sikkerhedsspecialist i DSB Nils la Cour.

Børn lærer og husker bedre, når læring foregår i de trygge rammer, som legen sikrer.

"I Børneulykkesfonden er børnesikkerhed, leg og bevægelse afgørende varemærker. Derfor er vi enormt glade for 'Er du togklar-kampagnen' i samarbejde med DSB, fordi den matcher vores primære vision om ulykkesforebyggelse gennem leg i alderen 5-7 år. Vi tror nemlig på, at børn lærer bedst, når læring kombineres med leg i en tidlig alder. Og så er sikker færdsel i togtrafikken jo et utroligt vigtigt emne at integrere i både voksne og børns bevidsthed," siger generalsekretær i Børneulykkesfonden Henriette Madsen.

Landets børnehaver og skoler kan gratis rekvirere læringspakken hos Børneulykkesfonden, men landets pædagoger og lærere skal være hurtige. DSB og Børneulykkesfonden har nemlig allerede udsolgt af 1. oplag af læringssættet og dermed togsikret de første 12.000 børn landet over. Læringsmaterialet er netop genoptrykt, så endnu flere børn kan lege sig til forståelse af, hvordan man forholder sig, når man skal med toget.

Læs mere om kampagnen 'Er du togklar?' her. 

Test af kampagnen viser flotte resultater
I forbindelse med kampagnelanceringen i samarbejde med Hærvejsskolen i Rødekro, foretog Børneulykkesfonden tilbage i december 2024 en kvalitativ undersøgelse med alle involverede børn i 2.a - og resultaterne var tydelige. De påviste nemlig, at børnenes kendskab til sikker adfærd på perroner og nær jernbaneskinner har flyttet sig betydeligt som resultat af kampagnen.

Undersøgelsen indeholdt fem spørgsmål relateret til korrekt adfærd på perroner og nær jernbaneskinner. Inden brug af 'Er du togklar'-materialet havde halvdelen af eleverne fejl, mens resultatet i selvsamme test efter brug af materialet var 26 elever med 0 fejl.

DSB Kommunikation & Branding (msl)