DSB og Banedanmark gør klar til sne og is

DSB og Banedanmark gør klar til sne og is

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. november 2011 kl. 09:52

DSB og Banedanmark forbereder sig grundigt til vinteren. Alle sten er blevet vendt for at give kunderne en bedre oplevelse, hvis vi får den tredje hårde vinter i træk

Sidste vinter kæmpede DSB og Banedanmark for at hjælpe danskerne fra A til B igennem de store mængder sne, som også forstyrrede bil- og lufttrafikken. Den hårde vinter gav en masse erfaringer, som DSB og Banedanmark har brugt til at forberede sig, så kunderne kan komme bedst muligt igennem de kommende vintre.

Siden det tidlige forår er der blevet arbejdet fokuseret på at forbedre vinterberedskabet. Men selv om DSB og Banedanmark er rigtig godt forberedte, er det stadig en god ide at følge godt med i vejrudsigten, når man skal med toget til vinter.

”Vi forbereder os rigtig grundigt, og vi vil gøre vores yderste for at få kunderne frem, uanset hvor slemt vejret bliver. Men på de hårde vinterdage kan vi ikke udstede nogen garantier, vi gør vores yderste, men vores kunder skal være forberedte på, at der kan opstå forsinkelser ,” siger områdechef i Banedanmark Klaus Bergman.

Et af fokusområderne i forberedelserne til vinteren, er at give kunderne den bedst mulige information om planlagte ændringer i trafikken dagen før, der sker ændringer, og i nogle tilfælde flere dage før.

”Vi ved fra vores kunder, at de godt kan leve med, at vinteren er en udfordring, hvis de bliver godt informeret. Så vi informerer i god tid. Som udgangspunkt vil det altid være en god ide at tage af sted i god tid, når vi varsler ændringer og være forberedt på, at der er mange kunder i togene, når det sner og er koldt,” siger trafikchef i DSB, Stig Friisbæk.

Bedre nødplaner
For fjern- og regionaltrafikken har DSB og Banedanmark sikret en fast procedure for nødplaner. 

”Vi kigger frem i vejrudsigterne og når der kommer store mængder sne vil vi isolere det område, hvor sneen falder. Sner det f.eks. i Aalborg-området, vil vi skille landstrafikken i Aarhus og lade togene køre mellem eksempelvis København og Aarhus og Aarhus og Aalborg. Dermed sikrer vi, at problemer et sted ikke smitter af på hele landstrafikken,” siger Stig Friisbæk. 

I forbindelse med, at trafikken bliver isoleret, vil et ”rejsehold” fra det centrale driftscenter blive udsendt til f.eks. Aarhus, så trafikken kan blive styret flere steder fra, hvis landet bliver ”delt i to”.

S-tog bygget om for at undgå fejl
Et problem på S-banen de tidligere vintre har især været, at der er løbet smeltevand fra is og sne ned i elektriske installationer i S-togene. Derfor er S-togene blevet bygget om, så der ikke kan løbe vand ind. Dermed undgår man, at S-togene skal på værksted pga. smeltevand.

”Når der opstår fejl på et S-tog, forstyrrer det trafikken, og toget skal på værksted, så vi skal undvære det i driften. Derfor er vi rigtig glade for, at vi har løst problemet,” siger Dan Stig Jensen.

Døgnovervågning af sporskifter
Banedanmark har en central og døgnbemandet overvågning af de sporskifter, som har størst trafikal betydning, og som skal holdes fri for sne og sneklumper fra forbikørende tog. Overvågning vil i år omfatte yderligere en række sporskifter.

”Hen over sommeren har vi gennemgået jernbanenettet for at stille skarpt på de sporskifter, der har størst betydning for trafikken. De sporskifter skal prioriteres for at få trafikken til at glide så godt som muligt, når fygesneen og isklumperne melder sig,” siger Klaus Bergman. 

Et døgnberedskab står til rådighed og kan rykke ud, når det er nødvendigt og i de ekstreme vejrsituationer.

DSBFirst: færre men lange tog i hårdt vejr
Udover DSB fjern- og regionaltog og S-tog er også DSBFirst i gang med forberedelserne på Kystbanen. I et tæt samarbejde med Banedanmark og Trafikverket i Sverige arbejder DSBFirst med planer for at reducere trafikken ved ekstremt hårdt vejr for at sikre stabil trafik på skinnerne. Reduceringen vil indebære færre men længere tog.

"Vi har haft en tæt og god dialog med samarbejdspartnere for at skabe forudsætningerne for en så problemfri trafik som muligt, men vi skal også være realistiske. Ekstreme vejrforhold kan betyde, at vi må aflyse tog også i år", siger Lars Nordahl Lemvigh. 

Følg med i trafikken på dsb.dk, bane.dk og dsbfirst.dk.

Maria Schouboe Sloth