DSB ny image højdespringer
DSB ny image højdespringer
DSB er en af de to højdespringere i ny image-undersøgelse blandt 34 danske virksomheder
Sammen med Danske Bank blev DSB årets højdespringere i en stort anlagt imagemåling, som blev præsenteret torsdag eftermiddag af Reputation Institute. Med en fremgang på 6,8 point fra 1. kvartal 2007 til 1. kvartal 2008 – fra 43,8 til 50,6 – er DSB kun overgået af Danske Bank, som forbedrede sit omdømme med 8,4 point.
S-tog bidrog til det gode resultat med en fremgang på 5,0 point.
Reputation Institute skriver i sin kommentar, at:
»DSB har forbedret deres omdømme-score stærkt med en fremgang på 6,8. Et flot resultat på trods af tilbagevendende forsinkelser på togdriften og problemerne med levering af de nye IC4 tog.«
Ydermere fremhæver Reputation Institute, at DSB »gennem det seneste år har arbejdet målrettet med omdømme og styrket deres kommunikation, blandt andet gennem øget positiv synlighed i medierne og via velgennemførte branding-kampagner.«
Positiv udvikling
Flere af delresultaterne tegner lovende for yderligere fremgang, vurderer Mikkel Hausner, Engagement Manager, Reputation Institute.
»Det er et godt resultat, fordi DSB har knækket kurven tre kvartaler i træk. Der er klare tegn på, at DSB er inde i en positiv udvikling og forudsat, at der ikke sker store negative forandringer i DSB’s virkelighed, kan vi forvente at se yderligere fremgang i de kommende kvartaler.«
Godt resultat
DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen, er stolt over DSB’s forbedrede omdømme.
»Det er rigtig godt, at vi allerede er gået så langt frem, som vi er. Summen af medarbejdernes indsats, den generelt positive presseomtale i forbindelse med Sporskifte 2010 og det faktum, at vi står med et forbedret grundprodukt, har tilsammen været medvirkende til, at resultatet er blevet positivt.«
Søren Eriksen understreger dog samtidig, at den gode fremgang kun er et skridt på vejen:
»Vi har ikke nået vores mål endnu. Vi vil gerne nå et omdømme på mindst 60 point, men vi er absolut på vej.«
Omdømmet er vigtigt
Søren Eriksen fremhæver særligt tre vigtige grunde til at arbejde for et godt omdømme.
»Først og fremmest har vi jo et mål om at få flere kunder. Mange af dem, som ikke bruger DSB i dag, kan vi få til at bruge toget, hvis vi har et godt omdømme.«
»Vi har desuden et trængt arbejdsmarked, hvor der er underskud af arbejdskraft. Når vi skal tiltrække kvalificeret arbejdskraft til alle job i DSB, er det helt afgørende, at vi fremstår som en attraktiv arbejdsplads med et positivt omdømme.«
»Og sidst, men ikke mindst, ønsker vi at deltage i udbud, både i Danmark og i udlandet. Et positivt omdømme er ikke alfa og omega for at vinde et udbud, men det trækker i den rigtige retning.«
Godt middagselskab
Herudover er et godt omdømme en gevinst i mange sammenhænge for de ansatte i DSB, fremhæver Søren Eriksen.
»Det gør mødet med kunderne mere positivt i det daglige arbejde. Og så er det jo noget sjovere at sidde til et middagsselskab og fortælle, at man arbejder i en virksomhed med et godt omdømme i stedet for at sidde med paraderne oppe og skulle forsvare sig.«
Fakta
Undersøgelsen er blevet gennemført i januar og februar 2008, hvor Reputation Institute spurgte mere end 3000 danskere mellem 18 og 65 år om deres vurdering af 34 danske virksomheder. Virksomhedernes omdømme måles på en pointskala, hvor 100 er maksimum.