DSB med i opløb om stort udbud i Stockholm
DSB med i opløb om stort udbud i Stockholm
AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har meddelt, at DSB’s datterselskab, DSB Sverige, sammen med partneren EuRailCo, der blandt andet har erfaring fra metroen i Paris, er udvalgt til at byde på Stockholms tunnelbanetrafik, som hundrede tusinder af pendlere hver dag benytter, når de skal til og fra Stockholms centrum.
Tunnelbanan er det betydeligste transportsystem i Stockholmsområdet og består af tre linjer med 100 stationer. På en hverdag benytter over en halv million rejsende Tunnelbanan, og i 2006 blev det til cirka 300 millioner rejser og en produktion på godt 12 millioner togkilometer.
”Vi er stolte af, at vi er blevet prækvalificeret til det største udbud i Skandinavien på det marked, som vi betragter som vores andet hjemmemarked. Det er endnu et skulderklap til DSB og vores satsning i Sverige, og sammen med EuRailCo har vi en solid base for at levere et konkurrencedygtigt og innovativt tilbud,” siger administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen.
Ydmyge over for opgaven
Han understreger dog samtidig, at der endnu er lang vej i bestræbelserne på også at vinde Tunnelbanan:
”Vi er meget ydmyge over for opgaven. Det er flot overhovedet at blive prækvalificeret i det, som mange kalder Europas mest interessante bud lige nu. Vi er oppe imod meget hård konkurrence fra alle de store togoperatører i Europa, men vi er overbeviste om, at vi sammen med vores partner, der driver metroen i Paris, vil kunne levere et tilbud af meget høj kvalitet," siger Søren Eriksen.
SL forventes at udbyde driften af Tunnelbanan i en integreret kontrakt, der omfatter drift, materielvedligehold samt stations- og kundeservice. Kontrakten forventes at løbe over otte år med option på yderligere seks år. Det endelige udbudsmateriale er endnu ikke offentliggjort.
Tunnelbanan har flere passagerer pr. år, end hele DSB inklusive S-tog har i Danmark - i alt knap 300 millioner rejser. Målt i antal togkilometer pr. år svarer Tunnelbanan til knap en femtedel af de togkilometer pr. år, som DSB har i Danmark. Tunnelbanan har i dag 2.500 ansatte.
Partner i verdensklasse
DSB har sammen med EuRailCo søgt prækvalifikationi konkurrence med en række andre selskaber og konsortier. Meddelelsen fra SL i dag betyder, at udbudsmyndigheden nu har udvalgt et antal selskaber til at aflevere et endeligt tilbud.
DSB Sverigesadministrerende direktør, Peter Christensen, siger:
”Vi er i fuld i gang med at forberede tilbudsarbejdet, der intensiveres, så snart vi har udbudskravene fra de svenske myndigheder. Vi har allerede på Roslagsbanan vist, at vi kan løfte niveauet betragteligt, og med erfaringer fra blandt andet metroen i Paris, hvor både performance og udvikling er i verdensklasse, vil vi kunne tilbyde de rejsende på Tunnelbanan mærkbare forbedringer."
For yderligere oplysninger se fakta nedenfor eller kontakt DSB Kommunikation på telefon 33-544222.
Med venlig hilsen
DSB
Faktapakke – Tunnelbanan i Stockholm
Beskrivelse af trafikken
Tunnelbanan udgør hjertet af Stockholms kollektivtrafiksystem med forbindelser til sporvogne, busser og lokaltog.
Siden 1999 har driften af Tunnelbanan været varetaget af Connex Tunnelbanen AB (i dag Veolia Transport Sverige). Den nuværende trafikkontrakt med SL udløber i 2009.
Det centrale knudepunkt i linjeføringen for Tunnelbanan er stationen T-Centralen, der med 1.850 daglige afgange knytter Tunnelbanans tre linjer sammen. Tunnelbanans netværk består af 100 stationer, hvoraf 47 stationer er underjordiske.
Tunnelbanan i tal
Tunnelbanan DSB S-tog DSB (inkl. S-tog)
Passagerer/år 297 mio. 90 mio. 166 mio.
Tog km/år 12 mio. 16 mio. 58 mio.
Strækning 106 km 166 km 1.730 km
Stationer 100 84 306
Ansatte 2.500 1.885 9.000
Tunnelbanetrafikken kan karakteriseres som en kombination af S-togslignende trafik på yderstrækningerne og egentlig metrotrafik omkring det centrale Stockholm.
Kontrakten
Kontraktens løbetid forventes at blive på otte år med option på yderligere seks år. De præcise rammer for udbuddet vil fremgå af SL’s udbudsmateriale, der endnu ikke er offentliggjort.
Partnerskabet mellem DSB og EuRailCo
Det DSB-ejede datterselskab DSB Sverige har sammen med EuRailCo etableret et fifty-fifty Joint Venture-selskab, T-banebolaget Stockholm AB, for at afgive tilbud på driften af Tunnelbanan. T-banebolaget Stockholm AB vil stå for driften af Tunnelbanan, såfremt kontrakten vindes.
EuRailCo
EuRailCo, stiftet i 2002, er ligeligt ejet af de to franske selskaber RATP og Transdev. Tilsammen varetager selskaberne bag EuRailCo metroen og RER (regionaltogsystemet) i Paris, samt offentlige transportsystemer i flere andre lande.