DSB leverer hurtigere assistance til ældre og handicappede
Fra torsdag den 1. september 2016 kan gangbesværede og handicappede, der ønsker at bestille Handicapservice, nøjes med at ringe 12 timer i forvejen. I dag er bestillingstiden på Handicapservice 24 timer.
Forbedringen vækker glæde hos Danske Handicaporganisationer.
”Det er vi meget glade for. Det giver vores medlemmer bedre mulighed for at foretage spontane rejser. Det er et stort fremskridt,” siger formand Thorkild Olesen.
Hos DSB er man glad for at kunne tilbyde den nye mere fleksible service.
”Det skal være nemt at rejse med tog. Jeg håber, at vores kunder tager godt imod tilbuddet, og at det kan være med til at give dem mere frihed i hverdagen,” siger DSB’s chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen.
Særligt om Aarhus Nærbane
DSB’s sidste tog på strækningen Grenaa-Aarhus H-Odder kørte fredag den 26. august 2016, hvor banen lukkede for ombygning til letbanedrift. DSB og Arriva tilbyder fortsat Handicapservice til og fra mødestedet på Aarhus H. I perioden frem til åbningen af letbanen tilbyder Midttrafik en teletaxaordning til kunderne, der rejser langs Aarhus Nærbane.
Læs mere om teletaxaordningen på www.midttrafik.dk
Fakta om Handicapservice
Handicapservice til gangbesværede og handicappede er en service, der er inkluderet i billetprisen hos DSB og Arriva. DSB har cirka 20.000 handicapassistancer årligt, og det er en service, der udføres i samarbejde med lokale taxavognmænd og Falck. Fri adgang mellem tog og perron er væsentlig for kunder med gangbesvær og handicap. DSB og Banedanmark prioriterer tilgængeligheden højt ved indkøb af nye tog og ombygning af stationer.
Læs mere på www.dsb.dk/handicap