DSB: Ingen brudte løfter i forhold til Arriva

DSB: Ingen brudte løfter i forhold til Arriva

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. juni 2004 kl. 15:49

”Det er er en fordrejning af kendsgerningerne, når det nu bliver påstået, at DSB ikke skulle have holdt sin del af en aftale med Arriva om udlån af lokomotiv-førere.”


Sådan siger koncerndirektør Johannes Pedersen, DSB, i en kommentar til en forsideartikel i Berlingske Tidende mandag. Han peger på, at det af aftalen fremgår, at ”DSB og Arriva har aftalt at hjælpe hinanden med udveksling af lokomotiv-førerydelser”.


Der er altså ikke tale om, at man forpligter sig til at stille et bestemt antal lokomotivførere til rådighed. Derimod er det en aftale om spille-reglerne, når man udlåner til hinanden. En lignende aftale har DSB med godssel-skabet Railion Denmark.


”Derfor er det helt grotesk at hævde, at vi ikke lever op til aftalen, og det gælder ikke mindst på den baggrund, at vi hele vejen igennem har ydet Arriva stor hjælp. Det har Arriva da også tidligere påskønnet,” siger Johannes Pedersen.


Koncerndirektør Johannes Pedersen understreger, at situationen er den, at DSB allerede midlertidig har udlånt 39 lokomotivførere, men nu må man konstatere, at der ikke er flere at stille til rådighed.


Det er rigtigt - som nævnt i Berlingske Tidende- at DSB mellem jul og nytår har lånt nogle lokomotivførere af Arriva. Dette blev reguleret af en anden aftale ”dels for at give de nye lokomotivførere større rutine, dels for at kunne give lokomotivførere, der overgår fra DSB til Arriva, muligheder for frihed i julen og nytåret” (citat fra aftalens § 1).


”Det var altså en aftale, der også var i Arriva`s interesse,” siger Johannes Pedersen.


Aftalerne bliver i Berlingske Tidende betegnet som hemmelige kontrakter. Det er helt normalt, at sådanne aftaler er fortrolige af kommercielle hensyn, men der er ikke noget fordækt i dem, og derfor har DSB med Arriva aftalt at offentliggøre aftalerne.